عکس رهبر جدید
پهپادهای کوچک در خدمت بررسی زمین
منبع: «رشد آموزش زمین‌شناسی»

اندیشمندان و پژوهشگران از پهپادها در بررسی‌های منابع و پدیده‌های رویه زمین و دیگر موارد صلح‌آمیز و زیست‌گستر پرداخته‌اند. یکی از مقالات فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی به استفاده از پهپادها در این زمینه پرداخته است. فرخ برزگر مترجم این مقاله است.
در قسمتی از مقاله می‌خوانیم: «پژوهش روی موضوع کاربری پهپادهای بوم‌ زیستی به سال‌های دهه 1970 میلادی باز می‌گردد و از آن زمان تاکنون پژوهشگران دانش‌های زمین و بوم‌ زیست از پهپادهای کوچک دارای شکل و ظاهری متفاوت و اشکال متنوعی مانند هواپیماها و بالگردهای کوچک گرفته تا پرنده‌های عمود پرواز استفاده کرده‌اند. هم‌چنین روی آن‌ها حسگری گوناگونی چون دوربین عکاسی، دوربین ویدیویی، اسکنرهای لیزری، سامانه‌های رادار کوچک، رادیومتر فرو سرخ، رادیومتر‌های چندین طیفی و حسگرهای ویژه سنجش فراسنج‌های هواشناسی سبک وزن، نصب کرده و از آن برای گرفتن داده‌ها، استخراج اطلاعات و مدیریت بهینه منابع و برآمدهای طبیعی استفاده کرده‌اند.»
در ادامه آمده است: «دقت بسیار زیاد داده‌های قابل اخذ و جمع‌آوری آن‌ها به وسیله پهپادهای بوم‌ زیستی سبب شده است تا پژوهشگران بتوانند از این سکوها برای تهیه نقشه از شکاف‌ها، ترکیب‌ها و درزهای مناطق دارای توان زایش زمین رانش، بررسی‌های مربوط به فرسایش خاک، تهیه نقشه دقیق از خطوط ساحلی، بررسی شرایط توده‌های یخ و یخچال‌ها در نواحی قطبی، مدیریت مراتع و بررسی زمین‌های کشاورزی و میزان گسترش آفات، بهره‌برداری در بررسی‌های مربوط به نابودی و تخریب جنگل‌ها، تعیین میزان زیان‌های ناشی از رویداد سیل‌های محلی، فوران آتشفشان‌ها، بررسی آتش‌سوزی در جنگل‌‌ها، اعلام پیش آگاهی از محدوده‌های در معرض خطر و... استفاده کنند.»
در ادامه مقاله به دیگر موارد استفاده از پهپادها در زمین‌شناسی اشاره شده است.
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره 79، زمستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۷۶
کد خبر : ۱,۸۴۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید