عکس رهبر جدید
گفت‌وگو در قرآن؛ چرا و چگونه؟
منبع:‌ «رشد آموزش قرآن»

«گفت‌وگو در قرآن؛‌ چرا و چگونه؟» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش قرآن منتشر شده است.
مرضیه کریمی نویسنده این مقاله است.
در ابتدای این مقاله می‌خوانیم:‌ «شرط اساسی در هر بحث و گفت‌وگویی این است که هر دو طرف، دارای آزادی اندیشه باشند. این آزادی اندیشه به انسان اعتمادبه‌نفس می‌دهد. نباید در برابر کسانی که خود را بزرگ می‌شمارند، احساس کوچکی و حقارت کرد و در نتیجه اعتمادبه‌نفس و قابلیت خود را کوچک شمرد و از یک بحث موفق خارج شد. رسول اکرم(ص) ضمن تعالیم معارف الهی در قرآن به استقلال فکری در بحث و گفت‌وگو اهمیت زیادی می‌دادند. ایشان در گفت‌وگوها تأکید می‌کردند که بشری است مانند دیگران و رسولی است از جانب خداوند و می‌خواهد با تمام امکانات این رسالت را به مردم ابلاغ کند و مردم در اجابت دعوت آزادند.»
نویسنده مقاله در ادامه به موضوعات مهم در گفت‌وگو اشاره کرده است که عبارت‌اند از:
* شخصیت طرف مقابل بحث
* شناخت موضوع بحث و گفت‌وگو
*روش گفت‌وگو
وی پس از توضیح هر یک از این موارد چندین نتیجه‌گیری کرده است: «آداب و شرایط گفت‌وگو از دیدگاه قرآن که می‌توانند به‌عنوان یک دستورالعمل اخلاقی سرلوحه گفت‌وگوها قرار گیرند عبارت‌اند از:
1. آدمی باید از علم، قدرت، پاکدلی و حسن‌نیت در تصمیم‌ها و اقدامات برخوردار باشد. از مناقشات و انتقادات ابایی نداشته باشد بلکه میدان گفت‌وگو را باز بگذارد.
2. رفتار پیامبران الهی، صبوری و ملاطفت و ادب ایشان در برخورد با خصم، اسوه و بهترین الگو برای انسان‌های آزاده است.
3. گفت‌وگوی صحیح می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای به نمایش گذاشتن تفاوت‌ها و لیاقت‌ها و در عین حال، فرصتی برای شکوفایی و بروز علم افراد باشد...»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش قرآن، شماره 47، زمستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۳۴
کد خبر : ۱,۸۴۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید