منبع: «رشد آموزش پیشدبستانی»
یکی از مقالات جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی به راهکارها و چالشهای ترویج کتابخوانی در مراکز پیشدبستانی اختصاص دارد.
نویسندگان این مقاله سیده فریبا شجاعالساداتی و مهین سیفی هستند. آنها در مقدمه اشاره کردهاند: «کودکانی که در کلاس اول ابتدایی به راحتی خواندن را میآموزند معمولاً کسانی هستند که در دوره پیشدبستانی در خانه یا مهدکودک مطالعه
را آغاز کردهاند و برایشان کتاب خوانده شده است. آغاز مدرسه رفتن، آغاز علاقه به کتاب و مطالعه نیست. آغاز یادگیری الفبا نیز آغاز یادگیری و انس با کتاب نیست و این فرایند زودتر شکل میگیرد. خواندن در حقیقت قلب تپنده موفقیتهای تحصیلی است. خوانندههای بهتر در هنگام
مواجهه با مسائل روزمره زندگی از رویکرد حل مسئله بهره میجویند و موفقیتهای بیشتری در موضوعات آموزشی بهدست میآورند.»
نویسندگان مقاله در ادامه به برخی راهکارهای ترویج کتابخوانی پرداختهاند: «با توجه به اینکه مدت توجه کودکان کوتاهمدت و حدود ده تا پانزده دقیقه است، مربیان بایستی روزانه فرصتهای لذتبخش کتابخوانی را برای کودکان به مدت کوتاهی فراهم آورند. بهجای اینکه برای کودک
کتاب بخوانید، با او و همراه او کتاب بخوانید. این کار مربی را بهجای یک فرد بزرگتر به یک رفیق و شریک تبدیل میکند.»
در ادامه میخوانیم: «همیشه کتابهایی را انتخاب کنید که خواندن آنها با صدای بلند برای شما و کودکانتان لذتبخش است. مربیان در این روش میتوانند از کارتهای قصهگویی انتشارات مدرسه استفاده کنند. با صدای بلند و گویا برای بچهها کتاب بخوانید و حتماً از تغییر صدا
و لحن هنگام خواندن استفاده کنید.»
متن کامل این مقاله را میتوانید در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی، شماره 24، پاییز 1393 مطالعه کنید.