منبع: «رشد مشاور مدرسه»
«خودکارآمدی» به عنوان یک عامل شناختی میتواند به افراد کمک کند و مسیر رسیدن به موفقیت را برایشان هموار سازد.
فاطمه ترکلادانی، کارشناس ارشد روانشناسی با طرح این موضوع در مقالهای که در فصلنامهی رشد مشاور مدرسه ارائه کرده، آورده است:
«عوامل زیادی بر موفقیت انسان در زندگی مؤثر هستند که خودکارآمدی یکی از این عوامل است. بنابراین شناخت این عامل و راههای تقویت آن برای پیشبرد اهداف در زندگی اهمیت فراوان دارد.»
مفهوم خودکارآمدی
خانم ترک لادانی مفهوم «خودکارآمدی» را در این مقاله اینگونه تبیین کرده است: «خودکارآمدی به معنای توانایی ادراک شدهی فرد در انطباق با موقعیتهای مشخص است و به قضاوت افراد دربارهی توانایی آنها در انجام دادن یک کار یا انطباق با یک موقعیت خاص مربوط است. خودکارآمدی
به احساس عزت نفس، ارزش خود، احساس کفایت و کارایی در برخورد با زندگی اطلاق میشود. (بندورا، 1997)»
برداشت انسان از خودکارآمدی، تأثیر خودکارآمدی بر فرایندهای انگیزشی، خودکارآمدی و عملکرد، داوری در مورد سطح خودکارآمدی، ارزیابی خودکارآمدی در سنین مختلف و راهکارهایی برای غلبه بر ضعفها و رسیدن به خودکارآمدی بالا و موفقیت و تسلط در زندگی، از عناوینی است که خانم
ترک لادانی در این مقاله به آنها پرداخته است.
متن کامل این مقاله در شماره 22 فصلنامهی رشد مشاور مدرسه، زمستان 1389 چاپ شده است.