عکس رهبر جدید
۲۴ آبان ۱۳۹۳ ۱۱:۳۰
آموزش‌وپرورش ممنوعه
در «رشد مدرسه فردا»

«آموزش‌وپرورش ممنوعه» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره ماه‌نامه رشد مدرسه فردا منتشر شده است. دکتر محمد عطاران و وحید عطاران در این مقاله به بررسی فیلم مستند آموزش‌وپرورش ممنوعه پرداخته‌اند.
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «فیلم 45 نوع روش غیررایج و بدیل آموزش‌وپرورش را در آمریکای لاتین و اسپانیا بررسی می‌کند؛ انواعی که خلاف نظام متعارف مدرسه هستند و در این کشورها رواج دارند. به‌علاوه، رویکردهای جدید و رقیب آموزش در مدرسه را نیز مطرح می‌کند. «آموزش‌وپرورش ممنوعه»، بعد از گذشت 200 سال از تأسیس مدرسه در مفهوم مدرن آن، به بررسی منطق آن می‌پردازد و به این منظور با بیش از 90 متخصص که طرح‌ها و رویکردهایی جایگزین مدرسه دارند، مصاحبه می‌کند. برخی از این طرح‌ها و رویکردها به شرح زیرند:
* رویکرد تعلیم‌وتربیت عامه
* روش‌ مونته سوری
* رویکرد آموزش در خانه
* رویکرد مدارس والدورف
* رویکرد رجیوامیلیو»
پس از توضیحاتی دربارة هر یک از این روش‌ها آمده است: «آنگونه که فیلم‌سازی می‌گوید، مدرسه سابقه‌ای بیش از 200 سال دارد و هنوز تنها راه دسترسی به تعلیم‌وتربیت است. ولی در دوران معاصر مفاهیم مدرسه و تعلیم‌وتربیت در مجامع علمی، مؤسسات آموزشی، رسانه‌ها و جامعة مدنی مورد مناقشه و تردید قرار گرفته‌اند. کسانی که ساختارهای موجود آموزشی و فعالیت‌های آن را به چالش می‌کشند، بر آن‌اند که الگوهای رایج تعلیم‌وتربیت، به‌ طبیعت کودک، آزادی انتخاب او یا اهمیت عشق و روابط انسانی در رشد فردی و جمعی توجه ندارند. طی سالیان متمادی، تأملات نقادانه دربارة مدرسه به برآمدن طرح‌ها و فعالیت‌های جایگزینی انجامیده است که به تعلیم‌وتربیت از منظر دیگری می‌نگرند و جرئت یافته‌اند، الگوهای سنتی و ایده‌های نهفته در آن و سرمایه‌گذاری برای کشف آموزش‌وپرورش ممنوعه را به چالش بکشند. هدف این مستند بررسی چنین جرئت‌ورزی‌هایی است. فیلم «تعلیم‌وتربیت ممنوعه»، ضمن انتقاد از نظام موجود مدرسه، دربارة بدیل‌های مدرسه بحث می‌کند. مستند موضوعات متفاوتی را بررسی می‌کند و دربارة‌ هر یک، موقعیت مدرسه و خارج از آن را ارزیابی و نقد می‌کند. موضوعات فیلم عبارت‌اند از: تاریخ مدرسه، سنجش و جداسازی بچه‌ها، کارکرد اجتماعی مؤسسات آموزشی و نقش معلمان و خانواده‌ها.»
متن کامل این مقاله در ماه‌نامه رشد مدرسه فردا، شماره 2 (پی‌درپی 80)، آبان‌ماه 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۴۶۹
کد خبر : ۱,۷۵۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید