منبع: «رشد آموزش هنر»
سرمقاله جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش هنر درباره الفبای پژوهش هنری در کلاس درس است.
این سرمقاله را کاوه تیموری سردبیر فصلنامه نوشته است. وی در ابتدای سرمقاله چنین آورده است: «برای اینکه از تولید هنری روایت توصیفی مناسب داشته باشیم، به کندوکاو هنری نیاز است. راه تفسیر هنری نیز که یکی از اهداف پژوهش بهشمار میرود، از این کندوکاو
میگذرد. بنابر جوهره هنر، روش تحقیقی که بیشترین کاربرد را در تحقیقات هنری دارد، روش تحقیق کیفی است.»
در این سرمقاله درباره تحقیق هنری در کلاس و مدرسه آمده است: «در عین حال اقتضائات تحقیق هنری در کلاس و مدرسه نیز باید در نظر گرفته شود. مدرسه برای پژوهش هنری فرصتی کمنظیر فراهم میکند؛ زیرا پژوهش هنری مقولهای است که به بار نشستن آن در همراهی با سایر فعالیتهای
هنری صورت میپذیرد. شاید گزافه نباشد که بگوییم دو موضوع مهم «پژوهش» و «تولید اثری هنری» در کفة یک ترازو بهشمار میآیند.
نویسندة سرمقاله درباره نقش معلم در تشویق دانشآموزان به پژوهش معتقد است: «در مورد درس هنر همکاران گرامی مسئولیت ویژهتری دارند. نخستین کار ترغیب و تشویق دانشآموزان به پژوهش هنری است. سپس لازم است به تلفیق شیوه تحقیق با موضوع تحقیق بپردازند. از آنجا که موضوع
تحقیق در تعیین روش آن تأثیر تام دارد، موضوع اهمیت دوچندان مییابد. تحقیق هنری تحقیقی کیفی است که آرام و به تدریج و با تأنی لایههای اولیه آن ورق میخورند و برگههای اولیة پژوهش خود را نمایان میسازند. کار معلم هنر هدایت دانشآموز به سمت سوژههای پژوهشی دانشآموزپسند،
قابل دسترسی و جاذبهدار است. این کار ظریفی است که میتواند شهد و شیرینی جستوجوگری هنری را در کام دانشآموز قرار دهد و او را وا دارد که این تجزیة خوشایند را بهعنوان یک لایة دائمی در آینده دنبال کند.»
متن کامل این سرمقاله در فصلنامه رشد آموزش هنر، شماره 39، پاییز 1393 منتشر شده است.