در «رشد آموزش زمینشناسی»
شگردهای تدریس،مؤثرترین روشهایی است که معلم حرفهای برای آموزش مفاهیم و اصول درس به دانشآموزانبهکارمیگیرد. فصلنامه رشد آموزش زمینشناسی یکی از مقالات خود را به این موضوع اختصاص داده است.
پرویز انصاریراد مدرس دانشگاه فرهنگیان نویسنده این مقاله است. در ابتدای مقاله میخوانیم: «منظور از شگردهای تدریس، مؤثرترین روشهایی است که معلم حرفهای برای آموزش مفاهیم و اصول درس به دانشآموزان به کار میگیرد. این شگردها نقشهای معلم، دانشآموزان و روش سنجش
و ارزیابی را که در کلاس درس از طریق فعالیتهای عملی آزمایشی، تعامل، فرایندی، اکتشافی یا تلفیقی از آن به اجرا در میآیند، مشخص میکنند. کسب تجربه مستقیم برای آموزش درس زمینشناسیکه همراه با بهکارگیریحداکثرمهارتهاییادگیری است باعث میشود دانشآموزان از راه
مشاهدةنمونههایاپدیدههایزمینشناسی و بررسی آنها بتوانند مفاهیم را از طریق تجربه به دست آورند و به یادگیری معنادار برسند.»
به گفته نویسنده مقاله شگردهای تدریس عبارتاند از:
ـ آغازکننده
ـ متمرکزکننده
ـ گسترشدهنده
ـ پایاندهنده
در توضیح شگرد آغاز کننده آمده است: «این شگرد برای ایجاد انگیزه در دانشآموزان به کار گرفته میشود. اولین گام معلم در آموزش، ایجاد انگیزه در آنان با روشهای مختلف است. هر قدر فعالیتی که معلم برای ایجاد انگیزه در آنها در نظر میگیرد برایشان تازگی داشته باشد،
بیشتر آنها را متحیر و شگفت زده میکند و لذا مفیدتر خواهد بود.»
در ادامه آمده است: «مشاهدات معمولی به دلیل تکرار زیاد، در ایجاد انگیزه مؤثر نیستند ولی مشاهدات به اصطلاح ناهمخوان که دانشآموزان آن را کمتر تجربه کردهاند، میتواند آنها را در موقعیت جدید یادگیری قرار دهد. بهعنوان مثال معلمان درس زمینشناسی میتوانند برای
درس کانیشناسی از نمونههای واقعی کانیها، تصاویر یا اسلاید آنها استفاده کنند.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش زمینشناسی، شماره 78، پاییز 1393 منتشر شده است.