عکس رهبر جدید
۱۸ آبان ۱۳۹۳ ۰۸:۳۱
فعالیت بدنی و صرع
منبع: «رشد آموزش تربیت بدنی»

«فعالیت بدنی در دانش‌آموزان مبتلا به صرع» عنوان مقاله‌ای از دکتر حمید رجبی و حمید قبادی است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی منتشر شده است. آن‌ها در این مقاله به تأثیر فعالیت بدنی در دانش‌آموزان مبتلا به صرع و تمریناتی که این دانش‌آموزان مجاز به انجام آن‌ها هستند پرداخته‌اند.
در ابتدای مقاله آمده است: «یکی از راهکارهای درمانی مناسبی که می‌تواند حملات ناگهانی صرع را کنترل کرده و تعداد بروز آن را در کودکان کاهش دهد انجام فعالیت بدنی است. اما نگرانی و توجه بیش از حد والدین و مربیان مدرسه، اجازة بازی و فعالیت را به کودک مصروع نمی‌دهد. این کاهش فعالیت بدنی باعث ایجاد مشکلات و اختلالات جسمانی، روانی و اجتماعی گوناگونی از قبیل افزایش وزن، کاهش توان حرکتی و حس اعتماد به نفس، کاهش توانمندی در ایجاد ارتباطات شخصی و دید منفی نسبت به خود در کودک می‌گردد.»
در ادامه درباة تأثیر فعالیت بدنی بر صرع می‌خوانیم: «نظریه‌های متفاوتی در رابطه با تأثیر فعالیت‌ بدنی بر صرع وجود دارد. برخی معتقدند ورزش هیچ‌ تأثیری بر شدت و تناوب حملات صرعی ندارد و بعضی معتقدند که تخلیه‌های صرعی طی فعالیت ورزشی و پس از آن کاهش می‌یابد و دلیل احتمالی آن را تغییرات رفتاری و سوخت و سازی می‌دانند. عده‌ای نیز معتقدند میان رشد ناقص دستگاه قلبی تنفسی به علت فقدان فعالیت بدنی و تعداد حملات ناگهانی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. از این رو فعالیت‌هایی که سطوح آمادگی جسمانی را افزایش می‌دهند مفید هستند و می‌توانند تعداد حملات را کاهش دهند اما از طرفی افزایش تنفس و خستگی نیز از عوامل تحریک کنندة جملات صرعی هستند.»
نویسندگان مقاله پس از بررسی هر یک از رویکرد‌های فوق، به تمریناتی که دانش‌آموزان مصروع می‌توانند انجام دهند اشاره کرده‌اند:
«1. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن جاگینگ، فوتبال، فوتسال، هندبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، بدمینتون، تنیس، طناب زنی از رشته‌های ورزشی بی‌‌خطری است که می‌توان آن را انجام داد.
2. در تحقیقات به عمل آمده گزارش شده است که ورزش‌های متناوب و سبک برخلاف ورزش‌های سنگین و رقابتی احتمال بروز حمله صرع را کاهش می‌دهد.
3. انجام فعالیت‌های تداومی زیر بیشینه، در سطح 40 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی، برای این دسته از دانش‌آموزان مفید است؛ به‌خصوص به دلیل استفادة این قبیل بیماران از رژیم غذایی غنی از چربی.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت بدنی، شماره 52، پاییز 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۶۹
کد خبر : ۱,۷۵۰
پریبا
۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
0

zasf


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید