عکس رهبر جدید
نظریه ‌‌بازی‌ها در کلاس ریاضی
مقاله‌ای از «رشد آموزش ریاضی»

ورود مبحث «نظریه ‌بازی‌ها» به آموزش ریاضیات مدرسه‌ای می‌تواند فرصت‌های بحث و گفتمان و استدلال منطقی را در دانش‌آموزان فراهم آورد. فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی در جدیدترین شماره خود مقاله‌ای را به این موضوع اختصاص داده است.
سیدحسن علم‌الهدی و فهیمه کلاهدوز نویسندگان این مقاله‌اند. آن‌ها در بخشی از مقاله چنین آورده‌اند:‌ «متخصصان تعلیم‌وتربیت با تأکید بر اهمیت تفکر اندیشمندانه و منطقی به‌عنوان یکی از مهارت‌های مورد نیاز افراد در زندگی، پرورش آن را یکی از هدف‌های اصلی تعلیم‌وتربیت می‌دانند. بر این اساس، آنان معتقدند که نظام آموزشی به‌جای انتقال صرف اطلاعات به‌ دانش‌آموزان، باید موقعیت‌های مناسبی را برای پرورش تفکر و توسعة توانایی استدلال منطقی دانش‌آموزان فراهم آورد.»
در ادامة مقاله به ورود نظریة بازی‌ها به دنیای آموزش و نقش آن در پرورش استدلال پرداخته شده است. در این بخش می‌خوانیم: «نظریة بازی‌ها تلاش می‌کند تا رفتار ریاضی حاکم بر یک موقعیت استراتژیک را مدل‌سازی کند. این موقعیت زمانی پدید می‌آید که موقعیت یک فرد وابسته به راهبردهایی باشد که دیگران انتخاب می‌کنند. در واقع در یک بازی استراتژیک سود هر بازیکن تنها در گرو رفتار خود او نبوده و متأثر از رفتار یک یا چند بازیکن دیگر نیز هست. هدف نهایی این نظریه، یافتن راهبرد بهینه برای بازیکنان است.»
نویسندگان مقاله پس از پرداختن به مفاهیم اصلی در نظریه بازی‌ها و نمونه‌هایی از بازی‌های استراتژیک چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند: «ایجاد فضایی مناسب برای بحث و گفت‌وگو در کلاس ریاضی به‌گونه‌ای که قابل کنترل و هدفمند باشد، می‌تواند در ارتقای توانایی استدلال دانش‌آموزان مؤثر واقع گردد. به گفته شونفلد دانش‌آموزان باید در یک فرهنگ ریاضی رشد کنند که در آن گفتمان، تفکر و قانع کردن، بخش‌های مهمی از فعالیت‌های ریاضی آنان باشد. در این صورت است که اثبات‌ها، به‌عنوان بخش طبیعی ریاضیات آن‌ها دیده می‌شود.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی، شماره 117، پاییز 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۸۵
کد خبر : ۱,۷۴۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید