عکس رهبر جدید
۱۰ آبان ۱۳۹۳ ۰۹:۱۶
نیازهای زبان‌آموزی
منبع: «رشد آموزش زبان»

«نقش زبان انگلیسی در دنیای امروز و ارتباط آن با نیازهای زبان‌آموزی» عنوان سرمقاله جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش زبان است. دکتر عنانی سراب سردبیر مجله، نویسنده این مقاله است.
در بخشی از این سر مقاله می‌خوانیم: «در گفتمان آموزش زبان با هدف ایجاد توانش ارتباطی بر کمبود و نقصان زبان‌آموز به عنوان فراگیر در مقایسه  با بومی زبان تأکید می‌شود و این خود به زبان آموز هویتی تلقینی را تحمیل می‌کند و به جای توانمندسازی وی را در موضع ضعف قرار می‌دهد و باعث می‌شود اعتماد به نفس و کنترل وی در ارتباطات زبانی به حداقل برسد و در نهایت از تأثیر زبان‌آموزی می‌کاهد. با تغییر گفتمان و اصالت دادن به نیازهای واقعی زبان‌آموزان در بستر زبان جهانی، رابطة نابرابر به رابطه‌ای سلسله‌مراتبی تغییر می‌یابد که در آن زبان‌آموز به جای مقایسه به‌صورت انفرادی با بومی زبانان به عنوان عضوی از جامعة‌ زبان‌آموزان با جوامع زبان‌آموزی در کشورهای دیگر مقایسه می‌شود که سطوح مختلفی از موفقیت را تجربه می‌کنند و بنابراین هرگونه موفقیتی- هر چند کوچک- در توانمندسازی وی و بالا بردن حس اعتماد به نفسش مؤثر است.»
در ادامة سرمقاله آمده است: «تفکر سنتی حاکم بر آموزش زبان مانعی جدی در مسیر خودباوری و توانمندسازی زبان‌آموزان است و توجه جدی به این‌گونه موانع می‌تواند در یک پروسه زمانی معقول تحول مثبتی را در زبان‌آموزی رقم بزند.
البته توانمند‌سازی‌ فقط به زبان‌آموزان محدود نمی‌شود و مدرسان زبان نیز که خود به نوعی فراگیرندة زبان دوم محسوب می‌شوند، علاوه بر یادگیری در امر آموزش نیز با مدرسان بومی مقایسه می‌شوند. این مقایسه همیشه با احساس نقصان همراه است و لذا با تغییر گفتمان آن‌ها به نقاط قوتی دست می‌یابند که نافی احساس فوق است.»
متن کامل این سر مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زبان، شماره 112، پاییز 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۶۷۸
کد خبر : ۱,۷۴۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید