عکس رهبر جدید
رویکرد تماتیک در آموزش فعال زمین‌شناسی
منبع: مجله «رشد آموزش زمین‌شناسی»

رویکرد تماتیک در آموزش زمین‌شناسی عامل مهمی در بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی دستگاه تعلیم‌وتربیت است. فصل نامه رشد آموزش زمین‌شناسی در مقاله‌ای که در جدیدترین شماره آن منتشر شده، به نقش رویکرد تماتیک در آموزش زمین‌شناسی پرداخته است.
حمیدرضا عباسی و بهروز صاحب‌زاده نویسندگان این مقاله‌اند. آن‌ها در بخشی از مقاله آورده‌اند: «رویکرد تماتیک یا زمینه‌محور شامل انتخاب موضوع‌ها، زمینه‌ها و محورهایی برای یادگیری است که امکان تلفیق تجربه‌های متفاوت یادگیری را فراهم ‌کند. در آموزش‌وپرورش، دانش‌ها، مهارت‌ها و نگرش‌های علمی قصد شده به مخاطبان متنوع به دنبال تعالی و ترقی است تا از این طریق در انجام رسالت رفیع و مأموریت خطیر و وظیفه عظیم انسان‌سازی خود با هدف ایجاد فرصت‌ها و موقعیت‌های متعدد، متنوع، متناسب و مؤثر و انجام فعالیت‌های یادگیری آموزشی و پرورشی برای مخاطبان خود، در تربیت و پرورش انسان متعالی و شهروند دارای سواد علمی ـ تکنولوژیک و یادگیرنده مادام‌العمر با عنوان عبد صالح موفق باشد. این مهم از طریق یادگیری‌های مشترک، توجه به مهارت‌های تفکر، آداب و مهارت‌های زندگی، کار و فناوری به‌عنوان مباحث بین رشته‌ای میسر می‌شود.»
در بخش دیگری از مقاله آمده است: مراد از تم (محور یادگیری) هر موضوع یاددهی ـ یادگیری است که حداقل چهار ویژگی زیر را داشته باشد:
- مورد علاقه و توجه دانش‌آموزان باشد
- قابلیت عمق‌بخشی داشته باشد
- ارتباطات بیرونی با موضوعات یادگیری متعدد داشته باشد
- هم‌بستگی عمیق بین ارتباطات بیرونی آن باشد
نویسندگان مقاله  پس از پرداختن به هر یک از این ویژگی‌ها چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند: «در رویکرد زمینه‌محور یا تماتیک، آموزش مفاهیم علمی در زمینه زندگی روزمره فراگیران اصل قرار می‌گیرد و با همین راهبرد است که یادگیری جذاب‌تر می‌شود. این رویکرد از این بابت تماتیک نامیده می‌شود که تم‌ها را اصل و محور یاددهی ـ یادگیری آموزشگاهی قرار می‌دهد و مفاهیم علمی را در ارتباط با این موضوع‌ها طرح می‌کند. در این فرایند، فراگیران با موضوع، احساس نزدیکی و آشنایی می‌کنند و انگیزه بیشتری برای یادگیری پیدا خواهند کرد، زیرا موضوع‌ها و زمینه‌های یادگیری را خود آنان پیشنهاد می‌کنند و از بطن زندگی روزمره آنان گرفته می‌شود.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره 77، تابستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۳۸
کد خبر : ۱,۷۰۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید