عکس رهبر جدید
فرایند یاددهی یادگیری زبان انگلیسی در مدارس هوشمند
مقاله‌ای از «رشد آموزش زبان»

پوراندخت فاضلیان و معصومه نظری طی پژوهشی به تأثیر مدارس هوشمند در فرایند یاددهی یادگیری زبان انگلیسی پرداخته‌اند. نتایج این پژوهش در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش زبان منتشر شده است.
پژوهشگران ابتدا در تعریفی از مدرسه هوشمند آورده‌اند: «مدارس هوشمند مدارسی هستند که نسبت به توانایی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان منعطف عمل می‌کنند و یادگیرندگان را به سازگار کردن خود با ملزومات از پیش تعیین شده وادار نمی‌کنند. این مطلب تفاوت بین روش‌های آموزشی مدرن و سنتی را نمایان می‌کند. مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است که در آن روند اجرای کلیه فرایندها اعم از مدیریت، نظارت، فرایند یاددهی ـ یادگیری، منابع آموزشی و کمک‌آموزشی، ارزشیابی، اسناد و امور دفتری، ارتباطات و مبانی توسعه آن‌ها هم مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و در جهت بهبود نظام آموزشی و تربیتی پژوهش محور طراحی شده‌اند.»
نویسندگان مقاله پس از توضیح اهداف مدارس هوشمند و نحوه اجرای پژوهش به تفسیر یافته‌های پزوهش خود پرداخته‌اند: «در تبیین و توضیح یافته‌های پزوهش می‌توان بر اثربخشی فناوری‌های نوین موجود در مدارس هوشمند در یاددهی ـ یادگیری تأکید کرد. این فناوری‌ها می‌توانند باعث افزایش کیفیت آموزش و تسهیل در امر یادگیری شوند. نتایج حاصل از تجریه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که هوشمندسازی مدارس بر یادگیری زبان انگلیسی تأثیر زیادی دارد، به‌ویژه اینکه یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم اهمیت مسئله را دو چندان می‌کند. به این معنی که اگر نتایج حاصل از این پژوهش مؤید اثربخشی فناوری‌های موجود در مدارس هوشمند باشد، دیگر جای تردید و نگرانی در هوشمندسازی مدارس باقی نخواهد ماند.»
در ادامه می‌خوانیم: «میزان جذابیت آموزش در مدارس هوشمند با مدارس سنتی اصلاً قابل مقایسه نیست. در مدارس هوشمند آموزش و یادگیری زبان با کمترین میزان استفاده از زبان مادری صورت می‌پذیرد و نیز در این مدارس دانش‌آموز در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند زبان را بدون احساس خستگی ناشی از آموزش‌های سنتی، همراه با شادی و لذت ناشی از تعاملی بودن یادگیری بیاموزد. به‌همین دلیل است که تمرین‌های متنوع و متفاوتی که در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث یادگیری عمیق و پایدار زبان آموزش شوند و با ایجاد نگرش مثبت انگیزه یادگیری را در او بالا ببرند، موردی که متأسفانه در مدارس سنتی به ندرت رعایت می‌شود.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زبان، شماره 111، تابستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۰۱
کد خبر : ۱,۶۸۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید