عکس رهبر جدید
نگرش دانش‌آموزان نسبت به توانایی علمی و حرفه‌ای دبیران تاریخ
منبع: مجله «رشد آموزش تاریخ»

فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ در این شماره (شماره 55، تابستان 1393) مقاله‌ای با عنوان «نگرش دانش‌آموزان نسبت به توانایی علمی و حرفه‌ای دبیران تاریخ» ارائه کرده است که قابل توجه است.
آقای قاسم فتاحی، دبیر تاریخ شهرکرد نویسنده این مقاله در مقدمه آن آورده است: «نگرش‌های دانش‌آموزان نسبت به موضوعات مختلف درسی حاصل موفقیت‌ها یا شکست‌های آنان در گذشته است و در علاقه‌مندی یا بی‌علاقگی آنان به آموزش‌هایی که در مدرسه به آن‌ها داده می‌شود، تأثیر بسزایی دارد. در حقیقت نگرش دانش‌آموز نسبت به یک موضوع درسی بخشی از جریان پیشرفت تحصیلی او را تشکیل می‌دهد.
در ایجاد نگرش مثبت یا منفی نسبت به درس تاریخ عواملی چون کتاب درسی، معلمان و دبیران، مسئولان مدارس، دوستان، والدین و رسانه‌ها و ابزارهایی چون صداوسیما، نشریات، سایت‌های اینترنتی و... که به‌عنوان متغیرهای این پژوهش نیز به‌کار رفته‌اند، نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. یکی از فرضیات پژوهش که موضوع مقالة حاضر را نیز تشکیل می‌دهد این است که: «بین توانایی علمی و حرفه‌ای دبیران تاریخ، با نوع نگرش دانش‌آموزان به درس تاریخ رابطه وجود دارد.»»
نویسنده در بخش دیگری از این مقاله نوشته است: «نتایج این پژوهش و پژوهش‌های محدود قبلی نشان می‌دهد که معلمان در نوع نگرش دانش‌آموزان به موضوعات درسی به‌خصوص درس تاریخ نقش مؤثری دارند.»
در بخش پایانی این مقاله آمده است: «برای توفیق در تحقق هدف‌های درس تاریخ، باید به علاقه‌مندی و انگیزه درونی معلمان و دانش‌آموزان، توجهی خاص داشت.»
متن کامل این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ (شماره 55، تابستان 1393) پی‌گیری کنید.

تعداد بازدید : ۱,۱۰۲
کد خبر : ۱,۶۸۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید