عکس رهبر جدید
بررسی نقش مدیر در فرایند یاددهی- یادگیری
منبع: «رشد تکنولوژی آموزشی»

دکتر غلامرضا یادگارزاده در مقاله‌ای که در ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی منتشر شده به نقش مدیران مدارس در مدیریت فرایند یاددهی- یادگیری پرداخته است.
در بخشی از مقاله آمده است: «مدیر آموزشی در مدرسه باید تمامی آنچه را که حول فرایند آموزش و یادگیری رخ می‌دهد، مدنظر قرار دهد و بیننده‌ای دقیق باشد. «مشاهده» یکی از کارهایی است که مدیران باید انجام دهند و بر پایه آن بازخوردهای مناسبی را به معلمان ارائه کنند. این امر به بهبود یادگیری کمک شایانی می‌کند. مشاهده فقط برای پژوهش نیست، بلکه می‌توان با کمک آن مدام مدرسه را مورد مداقه و پایش قرار داد. اگر مدیر دچار عارضه ندیدن فعال شود، به مرور کارش به میز و اتاق کار محدود خواهد شد و بسیاری از اتفاقات از چشم او دور خواهند ماند.»
نویسنده  مقاله در انتها چنین نتیجه‌گیری کرده است: «مدیر، مسئولیتی تمام و کمال در قبال یادگیری دارد و نمی‌توان او را از این امر مبرا دانست. آنچه در کلاس درس رخ می‌دهد و حاصل کار دانش‌آموز و معلم است؛ در نهایت توسط مدیر گزارش می‌شود و او مسئول اصلی در این مورد است. بر این اساس، مدیر مدرسه باید سؤال‌هایی واقعی از معلم، دانش‌آموز، کارکنان مدرسه و والدین داشته باشد و از آن‌ها بخواهد در مقابل نظام تربیتی پاسخ‌گو باشند.»
متن کامل این مقاله در ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 8 (پی در پی 240)، اردیبهشت 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۴۴۱
کد خبر : ۱,۶۸۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید