عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
۱ شهریور ۱۳۹۳ ۱۰:۳۷
اقدام‌پژوهی چیست؟
منبع: «رشد آموزش زبان»

اقدام‌پژوهی چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ نکات مثبت اقدام‌پژوهی چیست و برای انجام آن باید چه مراحلی را طی کرد؟ این‌ها بخشی از سؤالاتی است که فصل‌نامه رشد آموزش زبان در مقاله‌ای به آن پرداخته است. مژگان رشتچی نویسنده این مقاله است.
در این مقاله آمده است: «اقدام‌پژوهی نوعی پژوهش است که توسط معلمان، ‌برای خودشان و در کلاس‌هایشان انجام می‌شود و موضوع آن دقیقاً با مسائلی که آن‌ها در کلاس‌های درس با آن مواجه‌اند ارتباط دارد. تفاوت یک پژوهشگر با یک معلم ـ پژوهشگر این است که موضوعاتی که پژوهشگر در مورد آن‌ها به تحقیق می‌پردازد، ممکن است با مشکلاتی که معلم به شکل ملموس در کلاس با آن‌ها روبه‌روست فاصله داشته باشد. هدف اقدام‌پژوهی کسب اطلاعات در مورد چگونگی تدریس و یادگیری دانش‌آموزان است تا بتوان در نحوه و شکل تدریس تغییر به وجود آورد.»
نویسنده مقاله اهداف اقدام‌پژوهی را اینگونه برشمرده است:
•    فراهم آوردن دانش و درک جدید از مسائل  آموزشی
•    بهبود وضعیت آموزش و حل مشکلات درسی در کلاس و مدرسه و فراهم آوردن تغییر آموزشی در محیط‌های درسی
نکات مثبت اقدام‌پژوهی از دیگر موضوعاتی است که در مقاله به آن اشاره شده است. این نکات عبارت‌اند از:
•    تبدیل اطلاعات به چیزی معنادار
•    یافتن راه‌حل برای نیازهای فوری
•    رشد خودکارآمدی و مهارت‌های فکری معلم
•    همکاری میان معلمان
•    پیشبرد تدریس تعاملی
•    بالا بردن آگاهی نسبت به انواع روش‌های تدریس
•    پیشبرد نظریه‌های تدریس
•    به‌کارگیری راهکارهای آموزشی نو
متن کامل این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش زبان، شماره 111، تابستان 1393 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۲,۰۷۰
کد خبر : ۱,۶۶۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید