عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
۱ شهریور ۱۳۹۳ ۱۰:۳۵
ذهن آگاهی یا بهوشیاری
مقاله‌ای از «رشد مشاور مدرسه»

فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه در جدید‌ترین شماره خود، مقاله‌ای را به موضوع ذهن آگاهی یا بهوشیاری اختصاص داده است. سمیرا رنج‌بردار، کارشناس ارشد روان‌شناسی نویسنده این مقاله است.
در ابتدای مقاله آمده است:‌ «ذهن آگاهی به‌معنای توجه ویژه، هدفمند، در زمان کنونی و خالی از پیش‌داوری و قضاوت است. یعنی بودن در لحظه با هر آنچه اکنون هست بدون قضاوت و اظهار نظر درباره آنچه اتفاق می‌افتد؛ یعنی تجربه واقعیت محض بدون توضیح. به عبارت دیگر، تعمقی غیر عمد بر وقایع حاضر و جاری و نوعی آگاهی پذیرا و عاری از قضاوت از آنچه اکنون در حال وقوع است تعریف می‌شود.»
در ادامه می‌خوانیم: «هدف اصلی ذهن‌ آگاهی آرام‌سازی نیست اما مشاهده غیر قضاوتی رویداد‌های منفی درونی یا برانگیختگی فیزیولوژی باعث بروز این حالت می‌شود. این مراقبه به فعال شدن نواحی‌ای از مغز منجر می‌شود که نقش مهمی در ایجاد عواطف مثبت و اثرهای سودمند در کارکرد ایمن‌سازی بدن ایفا می‌کنند. به عبارت دیگر، از آنجا که مغز را خاستگاه رفتار می‌‌دانیم، هر نوع تغییر رفتار نیازمند تغییرات ساختاری و عملکردی مغز است. پژوهش‌های عصب‌شناختی صورت گرفته در زمینه مبانی عصب‌شناختی تمرین‌های مبتنی بر مراقبه و ذهن‌ آگاهی، حاکی از تنظیم حالات هیجانی همراه با افزایش فعالیت در قشر پیش‌دبستانی و کاهش فعالیت در نواحی امیگدال و اینسولا است.»
نویسنده مقاله در ادامه به پنج تمرین برای ذهن‌ آگاهی اشاره کرده است که عبارتند از:
* تنفس آگاهانه
* تمرکز
* آگاهی نسبت به بدن
* رها کردن تنش
* پیاده‌روی با تعمق
در ادامه به تشریح این تمرین‌ها پرداخته شده است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 36، تابستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۳۱
کد خبر : ۱,۶۶۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید