عکس رهبر جدید
۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۰۷
آشنایی با روش تدریس اکتشافی
در «رشد آموزش ابتدایی»

ماه‌نامه رشد آموزش ابتدایی در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به موضوع روش تدریس اکتشافی اختصاص داده است. این مقاله به قلم دکتر نیره شاه‌محمدی و دکتر پریسا ایران‌نژاد منتشر شده است.
در تعریف روش اکتشافی در تدریس آمده است: «روش تدریس اکتشافی روشی است که در آن معلم موقعیت و فرصتی را ایجاد می‌کند که دانش‌آموزان با تلاش فردی و گروهی در فرایند یادگیری شرکت کنند و مفاهیم درسی مورد نظر را دریابند.»
مراحل این روش تدریس به این شرح است:
-    مشخص کردن مسئله مورد نظر
-    ارائه راه‌حل‌هایی برای حل مسئله یا تحلیل موضوع
-    - آزمایش راه‌حل‌های پیشنهادی
-    نتیجه‌گیری و کاربرد نتایج در موقعیت‌های مختلف
-    رسیدن به قوانین عملی و قابل‌تعمیم
این مراحل در قالب اقدامات پیش از آموزش، آموزش دادن درس و اقدامات پس از آموزش مطرح می‌شود.
اقدامات پیش از آموزش خود به دو بخش تقسیم می‌شود:
1.    تعیین قصد یا هدف
2.    انتخاب یک موقعیت شکل‌آفرین یا معمابرانگیز
در توضیح انتخاب یک موقعیت مشکل‌آفرین یا معمابرانگیز می‌خوانیم: «منظور از موقعیت معمابرانگیز یا مشکل‌آفرین موقعیتی است که در یادگیرندگان عدم تعادل به‌وجود می‌آورد و منجر به برانگیختن کنجکاوی آنان می‌شود. این کنجکاوی در یادگیرندگان برای پژوهش و یادگیری عامل انگیزشی خواهد بود. بنابراین، معلم در تدریس اکتشافی لازم است از موارد ساده و پیش‌پا افتاده دوری کند و موقعیت‌های نسبتاً پیچیده و معمابرانگیز را در پیش روی یادگیرندگان بگذارد. آندرز در توضیح موقعیت معمابرانگیز می‌گوید: «موقعیت‌ معمابرانگیز موقعیتی است که درباره یک موضوع روابط علت و معلولی را می‌کاود و درباره آن سؤال‌هایی از قبیل «چرا‍؟» و «اگر چنین شود بعد چه خواهد شد؟» را مطرح می‌کند.»
متن کامل این مقاله در ماه‌نامه رشد آموزش ابتدایی، شماره 8 (پی‌درپی 141)، اردیبهشت 1393 منتشر شده است.



تعداد بازدید : ۷,۲۶۲
کد خبر : ۱,۵۸۱
ناشناس
۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
1
2


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید