عکس رهبر جدید
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۰:۱۳
بررسی سبک‌های تربیت کودک
در «رشد پیش‌دبستانی»

یکی از مقالات جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی به موضوع الگوها و سبک‌های تربیت کودک اختصاص دارد. در این مقاله به مفهوم تربیت و عوامل جامعه‌پذیری و تربیت کودک پرداخته شده است. این مقاله به قلم حسن مؤمنی منتشر شده است.
بخشی از مقاله «سبک‌ها و الگوهای تربیت» نام دارد. در این بخش می‌خوانیم: «هر خانواده شیوه‌های خاصی را در تربیت فردی و اجتماعی فرزندان خویش به‌کار می‌گیرد. این شیوه‌ها، که شیوه‌های فرزندپروری نامیده می‌شوند، متأثر از عوامل مختلفی از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستند. بنابراین، نگرش‌ها و اعتقادات و رفتارهای والدین که در قالب الگوی خانوادگی یا شیوه‌های فرزندپروری نمود پیدا می‌کند، عامل بسیار مهمی در تکوین شخصیت و تثبیت خصوصیات اخلاقی فرزندان و هویت محسوب می‌شود.»
نویسنده مقاله در ادامه به برخی شیوه‌ها و الگوهای فرزندپروری پرداخته که عبارتند از:
* والدین قاطع و اطمینان‌بخش (مقتدر)
* والدین سهل‌گیر
* والدین مستبد
* والدین مسامحه‌گر یا بی‌توجه
در توضیح والدین قاطع و اطمینان‌بخش (مقتدر) می‌خوانیم: «والدینی که این الگوی فرزندپروری را دارند، به فرزندان خود استقلال و آزادی فکر می‌‌دهند و آن‌ها را تشویق می‌کنند اما نوعی محدودیت و کنترل را نیز بر آن‌ها اعمال می‌دارند. در خانواده‌هایی با والدین مقتدر، اظهارنظرها و ارتباط اخلاقی وسیع در تعامل کودک و والدین وجود دارد و گرمی و صمیمیت نسبت به کودک در سطح بالاست.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 22، بهار 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۸۴
کد خبر : ۱,۵۷۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید