عکس رهبر جدید
۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۹:۱۰
ریزذره‌های مغناطیس‌‌پذیر
در رشد شیمی

نانوذره‌های مغناطیسی، دسته‌ای از نانوذره‌ها هستند که به کمک میدان مغناطیسی خارجی می‌توان ویژگی‌های آن‌ها را تغییر داد. فصل‌نامه رشد آموزش شیمی در جدیدترین شماره خود در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.
این مقاله به قلم رویا نوری، معلم شیمی منطقه 7 تهران نوشته شده است. در قسمتی از مقاله می‌خوانیم: «نانوذره‌های مغناطیسی دسته‌ای از نانوذره‌ها هستند که با استفاده از میدان مغناطیسی خارجی می‌توان خصوصیات آن‌ها را تغییر داد. این ذره‌ها معمولاً شامل عنصرهای مغناطیسی مانند آهن، نیکل، کبالت و ترکیب‌های شیمیایی آن‌ها هستند. قطر نانوذره‌های کوچک 1 میکرومتر است و قطر ذره‌های بزرگ‌تر، به 5/0 تا 500 نانومتر می‌رسد. ارتباط بین اندازه دانه و دمای قفل شدن بسیار جالب است. این موضوع برای نانوذره‌های کبالت مورد بررسی قرار گرفته است. وقتی اندازه ذره‌های کبالت از 4/4 نانومتر به 8/1 نانومتر کاهش می‌یابد، دمای قفل شدن از 50 به 19 درجه سلسیوس می‌رسد.»
هم‌اکنون سه نوع نانوذره مغناطیسی تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد که به این قرارند: الف: اکسیدها: فرّّیت ب: نانوذره‌های فلزی پ: نانوذره‌های فلزی با پوشش خارجی
نویسنده مقاله پس از توضیح هر یک از انواع نانوذره‌های مغناطیسی به کاربردهای آن پرداخته که عبارت است از: کاربردهای شیمیایی، تصویربرداری زیست پزشکی، ذخیره اطلاعات و مهندسی ژنتیک.
ادامه مقاله به تشریح هر یک از این موارد اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش شیمی، شماره 108، بهار 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۵۲
کد خبر : ۱,۵۵۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید