عکس رهبر جدید
حقوق کودک در رساله امام سجاد (ع)
مقاله‌ای از «رشد پیش‌دبستانی»

فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی در جدیدترین شماره خود و در مقاله‌ای به موضوع حقوق کودک در رساله امام سجاد (ع) پرداخته است. این مقاله را مرضیه علی‌آبادی، محمدعلی آبادی و محمدکاظم سیفیان با همکاری یکدیگر نوشته‌اند.
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «فرمایش امام (ع) درباره مجموعه چیستی موضوع و گوناگونی حقوق کودک در حدیثی مختصر و مشتمل بر ده بخش گنجانیده شده است که هر یک از انواع حقوق کودک تنها با ذکر اصطلاحی معرفی شده است.»
مهرورزی به کودک؛ اعتمادورزی و جلب اعتماد متقابل؛ تعلیم دانش و مهارت؛ بخشش خطاها؛ پوشانیدن خطاهای خطاکاران از چشم دیگران؛ همه برای یکی، یکی برای همه (رفاقت)؛ معاونت؛ محو یا پنهان داشتن آثار ناقص بر جای مانده از خطاکاری‌های کودک؛ ترک جدل با کودک؛ مدارا نمودن.
در توضیح مدارا نمودن آمده است: «ریشه این واژه از «دور» است و مدارا کردن با کودک همان مراقبت از راه دور، اشراف داشتن بر همه کارهای او و برخورد غیرمستقیم به‌جای برخوردهای مستقیم و صدور فرمان‌‌های بعضاً تند و ناخوشایند است. مسلماً‌ نفس انسانی با این نوع برخورد بهتر و راحت‌تر کنار می‌آید. البته کودک نباید حس کند که کسی او را زیر نظر گرفته است. روشن است که معمار، طراح و پدید آورنده فضای مناسب برای چنین رفتاری نیز می‌کوشد تا با طراحی خوانا و به ‌اصطلاح شفاف مجموعه فضاهای باز، نیمه‌بسته و بسته آموزشگاه نسبت به یکدیگر و نیز طراحی مناسب اتاق یا مجموعه‌های غیرمستقیم دیگر در مرکز یا قسمت‌‌های راهبردی (استراتژیک) مجموعه (و البته با حفظ اصل لطافت و شفافیت) کار نظارت مدیران و نظم‌دهندگان را در «مدارا کردن» (یا همان مدیریت غیرمستقیم) مجموعه رفتارهای کودکان آسان سازد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 21، زمستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۹۵۶
کد خبر : ۱,۴۹۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید