ضرورت آماده سازی بسته های آموزشی در کنار کتاب های آموزشی
سرگروه حوزه درسی تفکر، پژوهش و سبک زندگی با تأکید بر ضرورت همگونی محتوای کتابهای آموزشی با روشها و اهداف برنامه درسی، معتقد است برگزاری این جشنواره باعث میشود تا ناشران نیز به شاخصهای داوری و کیفیت بخشی آثار پی برده و آن ها نیز نیاز بازار را درک کنند.
سید امیر رون با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره کتابهای آموزشی رشد، به ستاد خبری این جشنواره میگوید: «همه تلاش این جشنواره بر آن است که محتوای یک کتاب آموزشی با روش اهداف برنامه درسی و تفکر و آداب مهارتهای زندگی یکی باشند؛ همچنین کتابهای آموزشی باید بر اساس نیاز مخاطبان تالیف شده و به روز باشند.»
وی که دارای مدرک دکترای برنامهریزی است به ملاکهای مد نظر برای ارزیابی آثار اشاره میکند و میافزاید: «کتابهای حوزه درسی تفکر و پژوهش حتماً باید بر اساس مسائل ارزش زندگی بنا شده باشد؛ همچنین جذابیت، سادگی، روانی محتوا، تناسب با زبان معیار و ... از دیگر ملاک های ارزیابی آثار به شمار میرود.»
سرگروه حوزه درسی تفکر، پژوهش و سبک زندگی با تأکید بر ضرورت تألیف کتابهای بومی در حوزه سبک زندگی و پژوهش، تأکید میکند: «متاسفأنه بیشتر کتاب های حاضر در این بخش، ترجمه غالب بود این در حالی است که ما به کتابهای مربوط به آداب زندگی در سطوح مختلف نیاز فراوانی داریم.»
رون یادآور میشود: «باید گفت کتابهای مناسبی در زمینه تعلیم سبک زندگی به کودکان در سنین پائین وجود ندارد این در حالی است که مثلاً دانشآموز دوره ابتدایی نیاز دارد تا مسائل مربوط به سبک زندگی را بر اساس داستان یا فرایندی مشخص فرا بگیرد.»
وی در ادامه پیشنهاد آمادهسازی بستههای آموزشی در کنار کتابهای آموزشی برای دانشآموزان را مطرح می کند و میگوید: «باید در حوزه پژوهش، تفکر و سبک زندگی برای بچهها بستههای آموزشی شامل بازی، سی دی، کتاب، سرگرمی، کتابهای صوتی و ... در نظر گرفته شود؛ این درحالی است که هم اکنون تنها به کتاب های چاپی اکتفا می شود و این امر نمی تواند نیاز مخاطبان تنوع طلب را برطرف کند.»
این کارشناس برنامهریزی برگزاری جشنواره کتاب های آموزشی رشد و اعلام آثار برتر در هر زمینه را باعث شناسایی آثار خوب میداند و میگوید: «در اثر شناسایی آثار برتر، سطح ناشران نیز بالاتر می رود و مشخص میشود که دانش آموزان، مدارس و معلمان به چه نوع کتابهایی احتیاج دارند.»