عکس رهبر جدید
افزایش کیفیت کتاب‌های آموزشی با برگزاری جشنواره رشد / ضرورت ساماندهی محتوایی در حوزه کتاب‌های آموزشی

سرگروه داوری بخش تاریخ جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد با اشاره به معیارهای مد نظر  برای ارزیابی آثار، عنوان داشت: «به نظر می‌رسد که بخشی از ناشران بر اساس سلیقه خود اقدام به انتشار کتاب‌های آموزشی می‌کنند اما ارزیابی آثار در جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد و رتبه بندی ناشران می‌تواند به ساماندهی این موضوع کمک شایانی داشته باشد».
مسعود جوادیان در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، با بیان این‌که داوران جشنواره بر اساس فرم ارزیابی به بررسی کتاب‌های رسیده به جشنواره می پردازند، ابراز داشت: «روند داوری آثار به این گونه است که هر کدام از کتاب‌ها به صورت جداگانه مطالعه شده و فرم ارزیابی اثار بر اساس شناخت داوران از آثار پر می شود».
وی گفت: «فرم ارزیابی آثار حاضر در جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد شامل همه ابعاد کتاب از جمله جلد کتاب، کاغذ، فونت، تصاویر، چاپ، کیفیت چاپ و همچنین نکات مهم تر شامل ارتباط کتاب با برنامه‌های درسی، ارتباط با برنامه‌های مرتبط با نویسنده، میزان تناسب یا عدم تناسب مطالب با مخاطب اعم از دانش‌آموز، دبیر، دانشجو و .. است».
به گفته جوادیان تناسب حجم کتاب، نوع سازماندهی محتوا، میزان تاثیر  نویسنده در خصوص ارزش علمی کار و نوآوری در کتاب از جمله مواردی است که از سوی داوران بررسی شده و بر اساس پرسشنامه‌ای که در اختیار داوران است، کتاب‌ها نمره‌گذاری می شوند.
سرگروه داوری بخش تاریخ جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد با اشاره به مرحله مقدماتی داوری آثار، گفت: «داوری اولیه آثار به این‌گونه بوده است که کتاب‌های آموزشی که طی یک سال گذشته در بازار عرضه شده اند، ارزیابان مورد بررسی قرار گرفته و کتاب های منتخب در اختیار هیات داوران قرار گرفته است».
جوادیان تأکید کرد: «از کتاب‌های آموزشی برگزیده در بخش تاریخ، چهار کتاب حائز بهترین نمره دریافتی از سوی هیأت داوران شدند و از این میان نیز یک کتاب برای دریافت جایزه برتر معرفی شده است».
این کارشناس مطالعات اجتماعی ادامه داد: «ارزیابی هیأت داوران در بخش تاریخ به نوعی نتیجه‌گیری نهایی از کتاب‌های تعیین شده بود و این روند باعث شد تا در سال جاری داوری آثار به خوبی دنبال شود؛ چرا که تمامی جزئیات آثار در اختیار هیات داورا ن قرار گرفته بود».

تعداد بازدید : ۱,۲۵۷
کد خبر : ۱,۳۹۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید