عکس رهبر جدید
فصل‌نامه‌ی رشد آموزش مشاور مدرسه در جدیدترین شماره‌ی خود مطرح کرده‌است
معیارهای سلامت روان

 یکی از مسائلی که در ذهن عده‌ای از افراد جامعه مطرح می‌شود، تعریف سلامت روان و معیارهایی است که با آن سلامت روان، ارزیابی و تعیین می‌گردد. حقیقت این  است که متخصصان و صاحب‌نظران هم نگاه متفاوتی از مفاهیم سلامت روانی دارند.

فصل‌نامه‌ی رشد آموزش مشاور مدرسه در شماره جدید خود مبحث مفصلی در این زمینه ارائه کرده‌ که قابل توجه است.
در بخشی از این مبحث یا مقاله که به کوشش رامین لطافتی بریس، کارشناس ارشد مشاوره‌ی خانواده تهیه شده‌، آمده‌است: «بخش مرکزی سلامت، سلامت روان است.  از نظر سارتریوس، سلامتی دیدنی نیست و مستلزم تظاهر کارکرد بخش‌های مستقل روانی، جسمی و اجتماعی است»
در بخش دیگری از  این مقاله، تعریف سلامت روان از نظر سازمان بهداشت جهانی، ذکر شده‌ و آمده‌است: «بهداشت روانی در درون مفهوم کلی بهداشت جای  می‌گیرد و بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های اجتماعی، روانی، جسمی و بهداشتی. سلامتی تنها در نبود بیماری یا عقب‌ماندگی نیست.»
این مقاله در ادامه، ضمن ارائه‌ی تعریف‌های دیگری از سلامت روان، مانند تعریف «تودور» و «گینزبرگ»، به نظریه‌های گوناگون مانندنظریه‌ی روان‌کاوی «فروید، مکتب وجودی «فرانکل» و دیگران، نظریه‌ی انتخاب یا واقعیت درمانی «گلاسر»، نظریه‌ی روان‌شناسی فردی «آدلر»، نظریه‌ی تحلیل تبادلی «برن» و نظریه‌ی مراجع محوری «راجرز» درباره‌ی سلامت روان پرداخته است.
متن کامل مقاله‌ی «معیارهای سلامت روان» را می‌توانید در شماره‌ی 22 فصل‌نامه‌ی رشد آموزش مشاور مدرسه (زمستان 1389) ببینید.

تعداد بازدید : ۲,۱۲۹
کد خبر : ۱۳۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید