عکس رهبر جدید
چگونگی سازمان‌یافتگی دیواره اسکلتی در گیاهان
در «رشد زیست‌شناسی»

دیواره سلولی به سلول گیاهی شکل و استحکام می‌دهد، دارای ساختار لایه‌لایه است و ترکیب شیمیایی آن از دو بخش کریستالی و غیرکریستالی تشکیل شده است. دیواره سلول گیاهی سازمان‌یافتگی خاصی دارد که ویژگی‌های ممتاز آن را سبب می‌شود. یکی از مقاله‌های فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.
دکتر فریبا رمضانی ویشکی دبیر زیست‌شناسی نویسنده این مقاله است. در بخشی از مقاله با عنوان جایگاه و چگونگی ساخت سلولز می‌خوانیم: «بتاگلوکزها پس از ساخته شدن در کلروپلاست سلول گیاهی، از آن خارج و به سیتوپلاسم منتقل می‌شوند. در سیتوپلاسم، بتاگلوکز به کمک UTP، فسفریله می‌شود و UDP گلوکز یا گلوکز فعال، تولید می‌شود که به غشای پلاسمایی منتقل و به کمک کمپلکس سلولز سنتتازی غشا در ساخت سلولز شرکت می‌کند.
بررسی‌ها نشان داده است که کمپلکس ویژه‌ای به نام کمپلکس سنتتازی در غشای سلول گیاهی وجود دارد که جایگاه فعال این کمپلکس آنزیمی، انتهای C4 بتاگلوکز را شناسایی و بتاگلوکزهای بعدی را از انتهای C4 به آن متصل می‌کند. از آنجا که مولکول بتاگلوکز قطبی است، اتصال این مولکول‌ها به هم نیز، سلولزی قطبی با دو انتهای C1 و C4 ایجاد می‌کند. مولکول‌های سلولز هنگامی از کمپلکس سنتتازی غشا رها می‌شوند که به حد ریز بلور یا میکرو کریستال سلولزی رسیده باشند. رشته‌های سلولزی به‌صورت موازی و هم‌سو قرار می‌گیرند. این وضعیت امکان کنترل کشش ناشی از تورژسانس و رشد سلول را فراهم می‌کند. بررسی‌ها نشان داده در صورتی که رشته‌های سلولزی در دیواره به‌صورت موازی و ناهم‌سو قرار می‌گرفتند، استحکام و پایداری بسیار زیادی پیدا می‌کردند که در آن صورت، امکان رشد سلول وجود نداشت.»
ادامه مقاله به تشریح ترکیبات پکتیکی، همی سلولز و پروتئین. دیواره اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 92، پاییز 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۳,۳۱۶
کد خبر : ۱,۳۶۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید