عکس رهبر جدید
۱۶ آذر ۱۳۹۲ ۰۸:۴۹
رویکردهای آموزش فلسفه
در رشد معارف اسلامی

فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی در مقاله‌ای به رویکردهای آموزشی در فرایند یاددهی – یادگیری فلسفه پرداخته است. زهره افشاری و بهروز صاحب‌زاده نویسندگان این مقاله‌اند.
«گفتن، آموزش دادن نیست» عنوان مقاله‌ای است که در آن با رویکردهای آموزشی در آموزش فلسفه آشنا می‌شویم. در بخشی از این مقاله آمده است:
«به‌طور کلی در آموزش محتواهای مختلف قصد شده، از جمله آموزش فلسفه در نظام‌های تعلیم و تربیت جهانی، رویکردهای چهارگانه شامل رویکرد انتقالی، رویکرد اکتشافی، رویکرد فرایندی و رویکرد تعاملی مطرح است. البته همواره بهتر است آموزش فلسفه با توجه به فلسفه و اهداف آموزشی آن با رویکردی ترکیبی صورت پذیرد تا آموزش به‌صورت یادگیری فعال ارائه گردد.»
در ادامه مقاله می‌خوانیم: «در رویکرد سنتی، فلسفه خواندن به معنای خواندن، نوشتن و به‌خاطر سپردن مطالب و مفاهیم از پیش تعیین شده‌ای است که از راه گوش دادن به گفتار معلم در کلاس درس یا حفظ کردن مطالب کتاب‌های درسی حاصل می‌شود.
پیاژه می‌گوید: خواندن، آموختن نیست.
در مقابل، فلسفه آموختن به معنای انجام فعالیت‌های شخصی، کنجکاوی، مشاهدات، طرح سؤال، بحث کردن و... مواجه شدن با سؤالات فکری و چالش‌برانگیز و قرار گرفتن در موقعیت‌های واقعی تفکر فلسفی می‌باشد. ممکن است فرد در این مسیر به دانش فلسفی دست نیابد اما به دانایی‌های فلسفی یعنی مشاهده در جهان هستی، طرح سؤال، جمع‌آوری اطلاعات، مهارت بحث و استدلال کردن، گوش کردن، حرف زدن و تشریح کردن، نظریه‌دادن، قبول و رد کردن دست پیدا می‌کند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 90، پاییز 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۶۶
کد خبر : ۱,۳۵۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید