عکس رهبر جدید
عزت‌نفس در کودکان و نوجوانان
مقاله‌ای از «رشد مشاور مدرسه»

«چگونه عزت‌نفس در کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد؟» عنوان مقاله‌ای از فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه است. در این مقاله با تعریف عزت‌نفس و عوامل مؤثر بر آن آشنا می‌شویم.
مریم دهقان شادکامی، کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی نویسنده این مقاله است. در ابتدای مقاله آمده است: «عزت‌نفس نوعی قضاوت نسبت به ارزشمندی وجودی انسان است. این صفت در انسان حالت عمومی دارد و محدود و زودگذر نیست. احساس عزت‌نفس در اثر نیاز به نظر مثبت دیگران به‌وجود می‌آید. نیاز به نظر مثبت دیگران شامل بازخوردها، طرز برخورد گرم و محبت‌آمیز، احترام، صمیمیت و پذیرش مهربانی از طرف خانواده و اطرافیان می‌شود. اهمیت عزت‌نفس برای کسانی که با کودکان و نوجوانان سروکار دارند روشن است. مشکل است بتوان ارتباط نزدیکی با کودکان داشت ولی از باورهای مهم آنان در مورد خودشان غافل بود. موفقیت و تأیید یا شکست و عدم تأیید در تعدادی از تکالیف یادگیری و در مدتی نسبتاً طولانی بر عزت‌نفس دانش‌آموزان درباره آموزشگاه و یادگیری آموزشگاه اثر دارد.
به‌همین نحو موفقیت و تأیید یا شکست و عدم تأیید پس از چند سال تحصیل منجر به این خواهد شد که دانش‌آموز این موفقیت یا شکست را به خودش به‌عنوان یادگیرنده یا دانش‌آموز تعمیم دهد.»
در این مقاله تأکید شده است: «برای اینکه کودکان و نوجوانان عزت‌نفس داشته باشند باید شرایط و عواملی را در نظر گرفت. از جمله اراده، هم‌بستگی، احساس متمایز بودن، احساس قدرت و الگوها.»
ادامه مقاله به توضیح هریک از این موارد اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 33، پاییز 1392، منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۶۶
کد خبر : ۱,۳۵۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید