عکس رهبر جدید
تأثیر خواب بر یادگیری کودکان
منبع: «رشد پیش‌دبستانی»

فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی یکی از مقالات شماره جدید خود را به موضوع تأثیر خواب بر یادگیری کودکان اختصاص داده است. محسن غلام‌پور، کارشناس ارشد پیش از دبستانی نویسنده این مقاله است.
در ابتدای این مقاله می‌خوانیم: «به گفته روان‌شناسانی که درباره‌ خواب تحقیق می‌کنند، خواب شبانه‌روز بر نحوه عملکرد مغز در روز بعد تأثیر زیادی دارد.
بر این اساس به‌نظر می‌رسد خواب کافی شبانه با تسهیل ارتباطات عصبی- شیمیایی سلول‌های مغز، به تقویت حافظه و قدرت یادگیری کمک می‌کند.»
عواقب خواب ناکافی عنوان بخش دیگری از این مقاله است که در آن آمده است: «بدخواب بودن تأثیرات منفی متعددی بر فرد می‌گذارد و پس از مدتی می‌تواند باعث مشکلات تأسف‌باری شود. در اینجا تنها به عواقب اصلی آن اشاره می‌کنیم:
1. از نظر جسمی کمبود خواب مقاومت بدن را در برابر انواع سموم، هجوم میکروب‌ها، اختلالات آب‌وهوایی و به‌طور خلاصه هرگونه تهاجمی کاهش می‌دهد.
2. از نظر موفقیت در زندگی خوب خوابیدن ابزاری بسیار مهم برای موفقیت خصوصاً در زمینه حرفه و تحصیل است. خصیصه همه افرادی که در هر زمینه‌ای موفقیت به‌دست آورده‌اند، خوش‌خواب بودن آن‌هاست.
3. از نظر روانی و عاطفی مشکلات مربوط به خواب یقیناً بر روان، هوش و عاطفه شخص نیز تأثیر می‌گذارد...»
ادامه مقاله به معرفی برنامه‌ای برای ایجاد محیط آرام و خواب خوش برای کودکان اختصاص دارد. متن کامل این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، پاییز 1392، شماره 20 بخوانید.

تعداد بازدید : ۲,۷۰۱
کد خبر : ۱,۳۵۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید