یکی از مقالات این شماره فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی به موضوع آثار روانی تربیتبدنی اختصاص دارد.
ابراهیم مالکی نویسنده این مقاله است. وی از رشد و پرورش اجتماعی دانشآموزان و ارضای نیازهای روانی دانشآموزان بهعنوان دو تأثیر مهم تربیتبدنی نام برده است.
در توضیح ارضای نیازهای روانی دانشآموزان میخوانیم: «تربیتبدنی تأثیرات مطلوبی در ارضای نیازهای شناختی و پرورش روح زیباشناسی فرد دارد. از این طریق بر احساس امنیت کودکان و نوجوانان میافزاید و موجبات کاهش و رفع فشارهای روانی، برطرف کردن ترسها و اضطرابها، گشودن
عقدهها و کسب رضایت و تأمین بهداشت روانی کودکان و نوجوانان را فراهم میآورد. قطعاً شما نعمت سلامتی و بهداشت روان را از بزرگترین و بالاترین نعمات میدانید. بهطور یقین شما به نشاط و شادابی کودکان و نوجوانان توجه دارید و از سلامتی و شادابی آنها شما نیز شادمان
میشوید. تربیتبدنی امکان کسب سلامتی، کاهش فشارهای روانی و افزایش سطح بهداشت روانی را از طریق انجام فعالیتهای بدنی فراهم میکند. با وجود این سودمندیها در فعالیتهای تربیتبدنی، ما باید بهقدر توان و وسع، مدرسه را با امکانات و تجهیزات ورزشی مجهز کنیم تا فرصت
انجام این فعالیتها برای دانشآموزان فراهم آید و زمینه پرورش فرزندانی سالم و برومند و بهتبع آن، رسیدن به جامعهای آزاد و سربلند مهیا شود.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی، شماره 48، پاییز 1392 منتشر شده است.