بررسی رابطه بازی و خلاقیت در «رشد تربیتبدنی»
خلاقیت نیروی پویا و مولدی است که زندگی بشر را به سرعت به سوی توسعه و تکامل به حرکت درمیآورد و سرمنشأ ابداعات و اختراعات است. فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی در مقالهای به تأثیر بازی و فعالیت بدنی بر رشد خلاقیت پرداخته است.
این مقاله به قلم علی سلاجقه، کارشناس ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی منتشر شده است. وی پس از تعریف خلاقیت درباره رابطه میان فعالیت بدنی و بازی با خلاقیت نوشته است: «یکی از روشهای افزایش خلاقیت، فعالیت بدنی و بازی است. در تربیتبدنی، از میان حرکات و تظاهرات
بدنی، با استفاده از قوای ذهنی، فکر جدید خلق میشود. فرصتهای بسیاری برای خلاق بودن در تربیتبدنی وجود دارد. کودکان خلاق ساختمان بدنی بهتری دارند و قد و وزن آنها از حد متوسط بالاتر است. همچنین هماهنگی حرکتی بالاتر از حد متوسط دارند.
خلاقیت حرکتی و مهارتهای ورزشی با هم ارتباط دارند. فعالیتهای حرکتی و حتی وانمود کردن به بازی، خلاقیت را آسان میکند. زیرا فعالیتهای بدنی نهتنها به کودکان فرصت کشف ملاکهای جدید را میدهد، بلکه تخیل او را نیز تحریک میکند. این دو عامل باعث افزایش خلاقیت
میشوند.
رونالدهل، یکی از نظریهپردازان، درخصوص نقش محیط و فعالیت بدنی در رشد خلاقیت کودکان معتقد است که اگر فردی در محیطی غنی از نظر حرکتی قرار بگیرد و اجازه حرکت و همکاری تیمی با سایر افراد داشته باشد، نورونهای رابطه وی در سیستم عصبی شکل میگیرد. هر قدر سلولهای
عصبی رشد بیشتری داشته باشند، در تقویت خلاقیت فرد نیز تأثیرگذاری بیشتری دارند.
در حقیقت محیط غنی از لحاظ حرکتی و ادراکی میتواند تأثیر بهسزایی بر ساختار سیستم عصبی داشته باشد. بنابراین برای داشتن تجربیات حرکاتی خوب باید از تجربیات ادراکی قوی برخوردار باشیم تا سازوکارهای تصمیمگیری بهتر عمل کنند. با داشتن فعالیت بدنی ادراک حرکتی تقویت
میشود و تقویت این ادراک سبب سهولت در تصمیمگیری و رشد خلاقیت میشود.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی، شماره 48، پاییز 1392 منتشر شده است.