عکس رهبر جدید
۲۰ آبان ۱۳۹۲ ۰۹:۱۸
هزارتوی کتاب مقدس
آشنایی با کتاب عهد عتیق در «رشد معارف اسلامی»

آشنایی با کتاب مقدس یعنی متون معتبر دینی یهودیان و مسیحیان برای معلمان دینی و قرآن ضروری است. فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی در مقاله‌ای به معرفی و محتوای عهد عتیق پرداخته است.
این مقاله به قلم اَسمر جعفری، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث و مدرس مراکز تربیت‌معلم اراک منتشر شده است. وی در تعریف کتاب مقدس آورده است: «مجموعه‌ای از نوشته‌های بزرگ و کوچک که به افراد مختلفی منسوب است و مسیحیان همه آن و یهودیان بخشی از آن را کتاب آسمانی و الهی خود می‌دانند، عهد عتیق کتاب مقدس نامیده می‌شود. از آنجا که این مجموعه دربردارنده پیمان خدا با انسان است و شرایط این پیمان را دارد، آن را عهد می‌خوانند. از دیدگاه مسیحیان خداوند دو عهد و پیمان با انسان بسته است: 1. همان عهد شریعتی که با انبیای قدیم بنی‌اسرائیل بر سر شریعت بسته است و 2. عهدی که بر سر ایمان به مسیح (ع) و محبت اوست. آنان کتاب یهودیان را «عهد عتیق یا قدیم» و بخش ویژه مسیحیان را «عهد جدید» می‌نامند و به مجموع این دو «کتاب مقدس» می‌گویند.
در ادامه درباره عهد عتیق یا قدیم می‌خوانیم: «یهودیان فقط این بخش از کتاب مقدس را قبول دارند و نام آن را هم «تَنَخ» می‌دانند و عهد عتیق نامی است که مسیحیان بر آن نهاده‌اند. تنخ مخفف (ت) تورات، (ن) نوئییم یعنی انبیاء و (خ) کتوبیم یعنی مکتوبات (البته با تبدیل ک به خ در زبان عبری).
عهد عتیق یا تَنَخ از نظر یهودیان مجموعه‌ای است از نویسندگان مختلف که اولین آن‌ها حضرت موسی (ع) است و مطابق دیدگاه آن‌ها این مجموعه در یک دوره زمانی حدوداً هزار ساله به نگارش درآمده است اما از نظر محققان جدید، با ادله قاطع و محکم، تاریخ نگارش نهایی این مجموعه بعد از اسارت بابل است. عهد قدیم سه‌چهارم کتاب مقدس است و از این مجموعه از سده‌های قبل از میلاد دو نسخه معروف به‌ جا مانده است: 1. به زبان عبری، 2. به زبان یونانی.»
نویسنده مقاله در ادامه به تفاوت‌های نسخه‌های عبری و یونانی، تقسیم‌بندی عهد عتیق مطابق با هر یک از نسخه‌ها؛  تورات یا اسفار پنج‌گانه و محتوای آن‌ها پرداخته است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 90، پاییز 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۶۸
کد خبر : ۱,۳۲۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید