عکس رهبر جدید
تعلیم‌وتربیت از دیدگاه ابن‌مسکویه
در «رشد آموزش معارف اسلامی»

فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی در مقاله‌ای به دیدگاه ابن‌مسکویه، متفکر مسلمان قرن چهارم درباره تعلیم‌وتربیت پرداخته است. فاطمه ثقه‌الاسلامی معاون آموزش ابتدایی شهرستان بیرجند نویسنده این مقاله است.

در این مقاله می‌خوانیم: «تعلیم‌وتربیت انسان از دیدگاه ابن‌مسکویه، اهداف گوناگون دارد اما هدف نهایی آن توجه، تشبه و تقرب به حق تعالی است. از بررسی مجموع نوشته‌های مسکویه اهداف ذیل به‌عنوان هدف‌های تعلیم‌وتربیت قابل استنتاج است.
1. پرورش جسمی: مسکویه به تأثیر متقابل روح و بدن معتقد است. وی به تأثیر بیماری‌های جسمی از جمله بیماری‌های مربوط به مغز و قلب بر روان انسان و تأثیرپذیری بدن از حالت‌های مختلف روح، هم‌چون خشم و غم و شادی و عشق اذعان دارد.
2. پرورش عقلی: نیروی تعقل از امتیازات انسان است و اگر در میان قوای انسان، قوه عاقله بر او حاکم شود، هم سایر قوا سازمان می‌یابند و از افراط و تفریط می‌رهند و هم انسان به کمال و سعادت دست می‌یابد.
3. پرورش اخلاقی: انسان در پرتو تربیت اخلاقی از رذایل و صفات نکوهیده می‌رهد و به فضایل و خصلت‌های ستوده آراسته می‌گردد.
4. پرورش دینی: دین با برنامه‌هایی که برای روح و جسم انسان در نظر گرفته است، او را به‌سوی کمال و سعادت رهنمود می‌سازد. این برنامه‌ها با عقل و خرد، سازگار و با نتایج افکار فیلسوفان هماهنگ است. پیامبران که آورنده این ادیان‌اند، طبیب نفوس‌اند و انسان‌ها را از جهالت می‌رهانند و با آیین‌های دینی، آن‌ها را به تفکر و آموختن و تحصیل آرای صحیح و اعمال شایسته وا می‌دارند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 89 ، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۰۰
کد خبر : ۱,۲۶۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید