عکس رهبر جدید
۱۳ شهریور ۱۳۹۲ ۰۸:۵۸
کتاب‌درمانی با کودکان
در «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

اکرم صالح‌زاده، کارشناس ارشد آموزش‌وپروش پیش از ‌دبستان نویسنده مقاله کتاب‌درمانی با کودکان است. این مقاله در فصل‌نامه‌ رشد آموزش پیش‌دبستانی منتشر شده است.

نویسنده مقاله در تعریف کتاب‌درمانی گفته است: «کتاب‌درمانی واژه‌ای قدیمی به مفهوم بازپروری از راه خواندن است و به تعامل بین خواننده و ادبیات اشاره دارد. در روش درمان با کتاب، مطالبی خواندنی در دسترس خواننده قرار می‌گیرد که تأثیر درمانی و شفابخشی دارد. متخصصان رشد و پرورش کودکان، بارها کتاب‌درمانی را برای کودکانی که در فشارهای روحی مانند بستری بودن در بیمارستان، از دست دادن دوست و جدایی والدین، یا در جنگ و رخدادهای طبیعی هم‌چون سیل و زلزله قرار می‌گیرند، توصیه کرده‌اند. ادبیات می‌تواند به کودکان در درک عواطف خود، هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌هایی که احساس مشابه را تجربه می‌کنند و نیز کسب بینشی نوین نسبت به چگونگی برخورد دیگران با همان مشکلات یاری رساند. کتاب می‌تواند مثل آینه برای کودکان باشد؛ به این معنا که ویژگی‌های ظاهری، روابط، احساس‌ها و اندیشه‌های آن‌ها را در پیرامونشان نشان دهد.»
در بخش دیگر مقاله می‌خوانیم: «امروزه‌، ادبیات کودکان محدوده‌ وسیعی از موضوعات پیش‌تر منع و نهی شده را دربر می‌گیرد. در کتاب‌های تخیلی و غیرتخیلی از مرگ، طلاق، روابط جنسی، اعتیاد، دیگر نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌های کودک سخن گفته‌ می‌شود. کودکان از طریق کتاب‌ها به اسرار زندگی و مرگ دست ‌می‌یابند. مادران باردار می‌توانند درباره نوزادی که قرار است در آینده به‌دنیا بیاید کتاب بخوانند. این کتاب‌ها به پرسش‌های فراوانی که کودکان پیش‌دبستانی در این‌باره دارند، پاسخ می‌دهد و نگرانی‌های کودک را درباره رابطه‌اش با مادر، پس از تولد نوزاد برطرف می‌کنند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 19، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۹۳
کد خبر : ۱,۲۵۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید