عکس رهبر جدید
۳ شهریور ۱۳۹۲ ۱۳:۱۴
هنر و پرورش خلاقیت
در «رشد مشاور مدرسه»

فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه در مقاله‌ای به بررسی نقش هنر در پرورش خلاقیت و ارتقای سلامت روانی دانش‌آموزان پرداخته است. هدف این مقاله نشان دادن پیوند میان مفاهیم کاربردی هنر، خلاقیت و سلامت روانی دانش‌آموزان در جهان امروز و مطرح ساختن راهکارهایی برای شکوفایی احساسات عالی انسانی و جلوگیری از رخوت فکری و مشکلات عاطفی و روانی است.
سیدصادق نبوی مدرس دانشگاه فرهنگیان نویسنده مقاله «زنبورعسل هم می‌تواند استاد تو باشد» است. او در این مقاله به رابطه هنر و روان‌شناسی؛ هنر وسلامت روانی؛ هنر و خلاقیت؛ هنر و نیازهای روانی و نقش تربیتی هنر پرداخته است.
در بخش رابطه‌ هنر و خلاقیت می‌خوانیم: «از ویژگی‌های دنیای کودک، خیال‌پردازی است که به گونه‌ها و اشکال مختلف صورت می‌گیرد. چنانکه گاه زندگی کودکان بین واقعیت و خیال نوسان دارد. تخیل با گذشت سن کودک تغییرات محسوسی پیدا می‌کند. نقش تخیل در دنیای کودک را می‌توان در بازی‌های نمایشی آن‌ها به‌خوبی مشاهده کرد. تمایل کودک به بازی‌های تخیلی موجب آن می‌شود که گاهی کودک یک مورد سمبلیک را به‌ نمونه اصلی آن ترجیح دهد.
بازی‌های نمایشی و تخیلی علاوه بر نقش درمانی، در رشد ابعاد مختلف شخصیت تأثیر درخور توجهی دارند؛ از جمله می‌توان به رشد اجتماعی، تقویت اعتمادبه‌نفس و رشد قدرت تکلم کودک اشاره کرد. به‌علاوه، پرورش نیروی تخیل در کودکان در رشد ذهنی و پرورش قدرت خلاقیت و استعدادهای هنری اهمیت ویژه‌ای دارد و در حل مسائل و مشکلات و انجام فعالیت‌های ابتکاری و ابداعات گوناگون می‌تواند مؤثر واقع شود.»
نویسنده مقاله درباره نقش تربیتی هنر آورده است: «شیلر هم به جنبه تربیتی هنر معتقد است و هم به جنبه شناسایی آن. درنظر او انسان می‌تواند خود را با هنر مشغول دارد و در آن ‌لحظه کاملاً انسان باشد. وی درباره مقام هنر چنین می‌گوید: «ازنظر فعالیت، زنبورعسل می‌تواند استاد تو باشد و از جهت زندگی کرمی می‌تواند معلم تو گردد ولی هنر را تو ای انسان، تنها تو می‌توانی مالک باشی.» یعنی فقط انسان است که با خلق هنر می‌تواند به مقام انسانیت نائل گردد.
نقش تربیتی هنر را می‌توان در چند محور خلاصه کرد:
الف: ایجاد آرامش
ب: توانایی پالایش روانی
پ: داشتن نقش اصلاحی
ت: شکوفایی ارزش‌های اصیل انسانی
ث: ایجاد خلاقیت و اعتمادبه‌نفس
ادامه مقاله به تشریح هریک از این موارد و نقش هنرهای گوناگون در تربیت اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 32، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۶۱۰
کد خبر : ۱,۲۳۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید