منبع: «رشد آموزش زبان»
«هویت تحصیلی و پایداری آموختهها» عنوان مقالهای از رشد آموزش زبان است که در آن به ضرورت رشد هویت تحصیلی برای یادگیری پایدار زبان خارجی پرداخته است.
هادی فرجامی عضو گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه سمنان نویسنده این مقاله است. در بخشی از این مقاله با عنوان «خودشناسی، هویت و یادگیری زبان خارجی» آمده است: «به علت شرایط خاص فراگیرندگان زبان خارجی، کسب هویت ویژه برای آنان اهمیت بیشتری
دارد. فراگیرندگان زبان مادری و نیز کسانی که زبان دوم را در محیط اجتماعی مربوط به آن یاد میگیرند، از فرصتهای زیادی برای فراگیری حجم عظیم اطلاعات و مهارتهای زبانی برخوردارند، اما فراگیرندگان زبان خارجی در شرایط متفاوتی قرار دارند. آنها از یک طرف باید اطلاعات
و مهارتهای زبانی را در زمانی کوتاه فراگیرند و از طرف دیگر به منابع و حمایتهای محدودی دسترسی دارند.»
«برنامهای عملی برای آموزش هویت» عنوان بخش دیگری از مقاله هادی فرجامی است که در آن میخوانیم: «در برنامه آموزش زبان خارجی که هدف رشد هویت ویژه زبان خارجی را در دستور کار دارد، فراگیرندگان زبان خارجی میبایست قادر به کشف خود، تفحص درونی خود و درک خود شوند. برای
این هدف، فراگیرنده باید به خود و آنچه میکند بیندیشد؛ چیزی که میتوان آن را یادگیری فکورانه نامید. نتایج حاصل از پژوهشهایی که با محوریت فراگیرنده و افکار، انگیزهها و نگرشهای وی صورت گرفتهاند میتواند مبنای تدریس این نوع آموزش باشد. از موضوعات مهمی که در
این پژوهشها مورد توجه بوده و بسیار مورد بحث قرار گرفته است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
آگاهی از خود
آگاهی از ماهیت زبان
نظام عقیدتی فراگیرنده
تصویر ذهنی از خود
راهکارهای فراگیری
ویژگیهای شخصیتی فراگیرنده
چارچوبی که در اینجا برای رشد هویت زبان خارجی پیشنهاد میشود دارای جنبههایی از عناصر بالاست و شامل سه مرحله میشود:
الف) مرحله اکتشاف
ب) مرحله ارزیابی
ج) مرحله رشد.»
ادامه این مقاله به تشریح این مراحل اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش زبان، شماره 107، تابستان 1392
منتشر شده است.