عکس رهبر جدید
۲۸ آذر ۱۳۸۹ ۲۳:۱۰
ژئومورفولوژی از منظر عمومی
«ژئومورفولوژی از منظر عمومی» موضوع اصلی مجموعه‌ مقالاتی است که در مجله‌ی معروف و معتبر بین‌المللی ژئومورفولوژی به چاپ می‌رسد

فصل‌نامه‌ی رشد آموزش جغرافیا در جدیدترین شماره‌ی خود (پاییز 89) به ترجمه‌ی مقاله‌ای از این مجله که موضوع آن «آموزش ژئومورفولوژی» است، پرداخته است.
در بخشی از این مقاله که توسط دکتر سیاوش شایان سردبیر فصل‌نامه‌ی رشد آموزش جغرافیا ترجمه شده، آمده است:
«بخش اعظم تحقیقات انجام شده توسط ژئومورفولوژیست‌ها، ظرفیت تأثیرگذاری بر عموم مردم را به شکل مستقیم یا غیرمستقیم دارد. به عنوان نمونه، ژئومورفولوژی دارای نقش بنیادی در اطلاع‌رسانی به عموم مردم در مورد مخاطرات طبیعی، تکرار و شدت آن‌هاست. هم‌چنین می‌تواند ظرفیت تأثیرات منفی احتمالی آن‌ها را بر انسان و محیط مصنوع وی مشخص سازد.
ژئومورفولوژی، تأثیرات پروژه‌های مهندسی، یا توان بالقوه‌ی تغییرات چشم‌اندازها را که ممکن  است حاصل گرمایش جهانی مورد انتظار باشند، ارزیابی می‌کند. به علاوه، این رشته علمی می‌تواند بر سرفصل‌های مرتبط با دیگر مسائل زیست محیطی تمرکز کند.
تعامل بین ژئومورفولوژیست‌ها و دیگر بخش‌های فعالیت‌ اجتماعی به شیوه‌ی متفاوتی صورت می‌گیرد. یکی از این شیوه‌ها، پژوهش‌هایی هستند که از نظر عموم اهمیت دارند؛ هم‌چون: تغییر چشم‌اندازها طی فعالیت‌های لرزه‌ای؛ بررسی مخاطرات طبیعی مثل زمین‌لغزه یا سیلاب‌ها

متن کامل مقاله‌ی «ژئومورفولوژی از منظر عمومی» را می‌توانید در فصل‌نامه‌ی رشد آموزش جغرافیا (پاییز 89) ببنید.

تعداد بازدید : ۱,۴۲۲
کد خبر : ۱۲۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید