عکس رهبر جدید
۱۲ اَمرداد ۱۳۹۲ ۱۰:۲۵
سه روش آموزش تربیت‌بدنی
در «رشد تربیت بدنی»

مقاله «ترکیبی از سه روش تدریس» عنوان مقاله‌ای از فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی است که در آن به سه روش یادگیری مشارکتی؛ آموزش ورزشی و بازی‌های تاکتیکی پرداخته است.
این مقاله به قلم فریدبهرامی  نوشته شده است. او در توضیح روش بازی‌های تاکتیکی آورده است: «بازی‌های تاکتیکی بر رویکرد دانش‌آموز محوری و ارتباط بین تاکتیک‌ها و مهارت‌های بازی تأکید دارند.در واقع از طریق انجام بازی‌ها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها در دانش‌آموزان تقویت می‌شوند. در خلال بازی‌ها، مسائل تاکتیکی ارائه می‌شوند و به‌موجب آن دانش‌آموزان فرصت می‌یابند مسئله حل کنند، به‌ خطا و آزمایش دست بزنند و تاکتیک مناسب را برگزینند. در مدل بازی‌های تاکتیکی، دانش‌آموزان:
اول، بازی را اصلاح می‌کنند، مسائل تاکتیکی خاصی را مشخص می‌سازند و روی آن مسائل تاکتیکی خاص متمرکز می‌شوند.
دوم، سؤالاتی را برای توسعه آگاهی‌های تاکتیکی طرح می‌کنند. مثلاً می‌پرسند: «چگونه مسئله را حل می‌کنند.»
سوم، به کمک تمرینات جای‌گذاری می‌کوشند مهارت‌های حل مسائل تاکتیکی را بیاموزند. این عمل از طریق نشان دادن شکل بازی یا آشنایی با انجام بازی صورت می‌گیرد.
چهارم، فرصت پیدا می‌کنند بازی کنند و در طول بازی تمرینات تاکتیکی و یادگرفته‌ شده را به کار ببرند.»
بهرامی، در ادامه مقاله پس از اشاره به دیگر روش‌های تدریس به ارتباط میان آن‌ها اشاره کرده است: «سه روش تدریس آموزش ورزش؛ بازی‌های تاکتیکی و یادگیری مشارکتی را از راه‌های متنوعی می‌توان با یکدیگر مرتبط کرد. برای مثال، در حالی‌که آموزش ورزش را می‌توان در ساختاری توسعه داد که به دانش‌آموزان اجازه دهد تیم‌هایشان را در خلال بازی‌های تاکتیکی سازماندهی کنند، ساختار یادگیری مشارکتی می‌تواند به دانش‌آموزان یاد بدهد که در فعالیت‌ها و بازی‌ها رقابت تیمی مؤثری داشته باشند. مدل بازی‌های تاکتیکی نیز به‌منظور تشویق دانش‌آموزان به تصمیم‌گیری و استفاده از مهارت‌های خود در حل مشکلاتشان به‌کار برده می‌شود.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت بدنی، شماره 47، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۵۵
کد خبر : ۱,۲۲۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید