در «رشد معارف اسلامی»
موضوع سرمقاله فصلنامه رشد آموزش معارف اسلامی، چگونگی مواجه شدن با پرسشهای اعتقادی دانشآموزان است.
دکتر محمدمهدی اعتصامی سردبیر فصلنامه رشد آموزش معارف اسلامی در سرمقاله خود آورده است: «پاسخ به هر سؤالی دارای دو بخش است: بخش محتوایی و علمی و بخش شیوهای و روشی.
بنابراین برای هر کسی که از او سؤالی شده و وی درصدد پاسخگویی است، چهار حالت را میتوان تصور کرد:
1. از نظر محتوایی و علمی توانایی پاسخگویی را دارد اما در شیوه انتقال ناتوان است.
2. از نظر محتوایی و علمی ضعیف است اما در شیوه انتقال تواناست.
3. هم از نظر محتوایی و هم در شیوه انتقال ناتوان است.
4. هم از نظر محتوایی و علمی و هم در شیوه انتقال تواناست.
اگر معلم محتوای پاسخ را بداند اما در شیوه انتقال ضعیف باشد و نداند که چگونه با مخاطب سخن گوید، نمیتواند مخاطب را قانع کند و به میزانی که علم دارد در او نفوذ کند.
معلمی که مهارت لازم برای انتقال مفاهیم و برقراری ارتباط با مخاطب را دارد اما از نظر علمی و محتوایی ضعیف است، احتمال دارد با پاسخ غلط مخاطب را قانع کند اما او را به اشتباه اندازد و گمراه نماید.
وضع در حالت سوم روشن است و نیازی به توضیح ندارد. امیدواریم که در میان معلمان هم مصداقی نداشته باشد.
حالت چهارم میماند و این، تنها حالت قابل قبول برای یک معلم دینی است که با خدای خود عهد کرده متکفل هدایت و راهنمایی پیروان پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار (ع) شود. آنان که در دوره دوری از امام خود، حالت یتیمی را دارند که از سرپرست و ولیّ خود جدا شدهاند و در سرگردانی
بهسر میبرند. معلمی که کفالت جمع قابل توجهی از یتیمان آل محمد(ص) را بر عهده گرفته است، اگر نتواند حق کفالت را ادا کند و آن یتیمان را به سرمنزل مقصود برساند، در امانتی که آن بزرگواران به وی سپردهاند، خیانت کرده است. اما اگر به حول و قوه الهی از عهده ادای
امانت برآمد و امانت را صالح و سالم به مقصد رساند، الطاف آن بزرگواران شامل حالش خواهد شد و همانطور که سالار شهیدان فرموده است، مانند خورشید در آسمان معنویت خواهد درخشید.»
متن کامل این سرمقاله در فصلنامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 89، تابستان 1392
منتشر شده است.