نگاهی به اهمیت بازی در «رشد پیشدبستانی»
فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی در یکی از مقالات خود به اهمیت بازی در دوره پیشدبستانی پرداخته است.
نویسنده مقاله «بازی کار کودک است»، پامگلمن و مترجم آن
علی حسینعلیپور است. در بخشی از این مقاله با عنوان انواع بازی آمده است: «بازی کودکان را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد. البته باید توجه داشت که انواع مختلف بازی، اغلب اوقات همپوشانی دارند:
ـ بازیهای نمایشی: بازیهایی که بهوسیله خیال هدایت میشوند، مانند تقلید نقشها، پوشیدن لباسهای مبدل، استفاده از اسباببازیها برای نشان دادن شخصیتهای داستان، ساختن موقعیتهای خیالی و تظاهر به نقش بزرگسالان.
ـ بازیهای دستورزی: نگهداشتن، لمس و دستکاری اسباببازیهای کوچک (لگو و...) که اغلب برای ساختن اشیا مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین پیدا کردن قطعات پازلها، بازی با مهرهها و... جزو این دسته بهشمار میروند.
ـ بازیهای بدنی (جسمی): استفاده از تمام بدن در فعالیتها مانند دوچرخهسواری، توپ بازی، طناببازی، حلقه هولاهوپ و...
ـ بازیهای خلاق: استفاده از وسایل یا مواد مخصوص کارهای هنری مانند رنگ، گل، ماژیک، مداد و چسب. این نوع بازی در فرایند استفاده از اینگونه وسایل و مواد اجرا میشود نه در انتهای کاری که تولید میشود.»
نویسنده این مقاله در ادامه فواید بازی کودکان را چنین برشمرده است: رشد جسمی، رشد زبان، رشد خودپنداره و رشد اجتماعی.
ادامه مقاله به توضیح این فواید اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی، شماره 19، تابستان 1392 منتشر شده است.