منبع: «رشد تکنولوژی آموزشی»
هدف از ارزشیابی پایانی یا مجموعی که در پایان دورهها صورت میگیرد، گردآوری اطلاعات و دادههای مستند از مجموعه کار و تلاش صورت گرفته در جهت تحقق هدفهای پیگیری شده است. ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی یکی از مقالههای خود را به
موضوع ارزشیابی پایانی از برنامه درسی، دانشآموز و معلم اختصاص داده است.
فرخلقا رئیسدانا متخصص تعلیم و تربیت نویسنده این مقاله است. وی در مقاله «پایان سال موسم ارزشیابیهای پایانی» به موضوعاتی مانند ارزشیابی شایستگیها و صلاحیتهای برنامههای درسی؛ ارزشیابی توانمندیها و شایستگیهای
دانشآموزان و ارزشیابی توانمندیها، صلاحیتها و شایستگیهای خود بهعنوان معلم پرداخته است.
در بخش ارزشیابی از دانشآموزان توصیههایی آمده است. از جمله:
«* ارزشیابی را براساس درک مطلب کلیدی و مفهومی تنظیم و تدوین کنید نه بر مبنای حفظ مطالب پیش پا افتاده و مبرهن.
* علاوه بر درک مطلب، بر سؤالات کاربردی، سنجش عملکرد و موارد آزمون مهارتی نیز توجه خاصی داشته باشید.
* بارم یا ارزش هر سؤال را برای دانشآموزان مشخص کنید.
* به امتحان یا ارزشیابی کتبی بسنده نکنید. امتحانات شفاهی و عملی و کارگاهی و آزمایشگاهی موارد بهتری برای آزمون توانمندیها هستند.
* وقت آزمون را متناسب با تعداد سؤالات در نظر بگیرید و اگر مجبور به رعایت زمانی محدود هستید، تعداد سؤالات را متناسب با وقت آزمون درنظر بگیرید.»
متن کامل این مقاله در ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 8 (پی در پی 232)، اردیبهشت 1392 منتشر شده است.