عکس رهبر جدید
برنامه‌ریزی درسی در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای
منبع: «رشد فنی‌وحرفه‌ای»
فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای در مقاله‌ای به اصول، بایدها و نبایدهای برنامه‌ریزی درسی در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای پرداخته است. 
مهندس ابوالقاسم جاریانی، پژوهشگر برنامه‌ریزی درسی در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای نویسنده مقاله «برنامه‌ریزی درسی در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، چرا و چگونه» است. 
در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای نمی‌تواند همواره وضعیت ثابتی را تحمل کند، زیرا تابعی از متغیر دگرگونی‌های تکنولوژیک (فناورانه) و توسعه صنعتی کشورهاست و برنامه‌ریزان درسی موظف هستند که در طراحی و تدوین برنامه‌های درسی، چالش‌های جدیدی را که بر اثر تغییرات فناوری در سطح جهان حادث می‌شود مورد بررسی قرار دهند و سعی بر آن داشته باشند که کشورها را از وجود متخصصین خارجی بی‌نیاز سازند. 
در این میان نقش دولت‌ها، خصوصاً وزارت آموزش‌وپرورش، برای ساماندهی و در هم تنیدن آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در پیوستار از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه و در برخی از کشورها تا پایان دوره تکمیلی (کالج‌های فنی‌وحرفه‌ای) پابرجاست.» 
جاریانی، نویسنده مقاله در ادامه آورده است: «مهم‌ترین عامل برای تدوین برنامه‌های درسی در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، که به راحتی می‌تواند مناسب آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را با دنیای کار مشخص سازد، هدف‌گذاری در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای است. از همین رو باید به نیازهای طرف صنعت یا به زبان علمی‌تر نیازهای دنیای کار توجه فراوانی داشت.» 
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای، شماره 30، بهار 1392 منتشر شده است. 
 
تعداد بازدید : ۱,۶۶۰
کد خبر : ۱,۱۷۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید