فصلنامه رشد آموزش ریاضی نتایج پژوهشی با عنوان نقش نرمافزارهای ریاضیات پویا در ارتقای یادگیری ریاضی را منتشر کرده است.
رضا حیدری قزلجه پژوهشگری است که طی پژوهشی به نقش نرمافزارهای ریاضیات پویا در ارتقای یادگیری ریاضی پرداخته است.
در بخشی از این مقاله آمده است: «در این مطالعه، به یک ویژگی از تکنولوژی در آموزش ریاضی پرداخته شد که بررسی پیشینه پژوهش نشان داد که تاکنون کمتر به آن توجه شده است و آن چگونگی تلفیق تکنولوژی با حل مسئله به روشهای قلم- کاغذی جهت ارتقای عملکرد ریاضی دانشآموزان
بود. این پژوهش نشان داد که در محیط نرمافزارهای ریاضیات پویا، بازنماییهای چندگانه دانشآموزان تقویت میشود، یافتهای که در متون پژوهشی نیز، مکرراً به آن اشاره شده است. همچنین، بهدلیل تنوع وسیع روشهای بهکارگیری نرمافزارهای آموزش ریاضی- در این مورد جئوجبرا-
دانشآموزان امکان بیشتری برای استفاده و ابداع روشهای متنوع حل مسئله پیدا میکنند. همانطور که کری سانتو به دو کارکرد محوری تکنولوژی در آموزش ریاضی یعنی «ابزاری جهت انجام رویههای معمولی» و «کاوشگر ایدههای نو» در ریاضی اشاره کرده است.
این مطالعه نشان داد که دانشآموزان/ شرکتکنندگان در این پژوهش نیز از نرمافزار جئوجبرا به هر دو شکل بالا استفاده کردند.»
در بخش دیگر مقاله به برخی یافتههای پژوهش اشاره شده است که برخی آنها عبارتند از:
- در مقایسه با روشهای قلم- کاغذی، گرایش دانشآموزان به روشهای حل مسئله مبتنی بر نرمافزارها بیشتر است.
- پرداختن به تکالیف مناسب در محیط نرمافزارهای ریاضیات پویا میتواند تفکر جبری دانشآموزان را هنگام کار در محیط ترکیبی نرمافزار/ قلم- کاغذی پرورش دهد.
- سرعت حل مسئله در محیط نرمافزارهای ریاضیات پویا، موجب خرسندی دانشآموزان میشوند.
- کار در محیط نرمافزارهای ریاضیات پویا، موجب ارتقای فهم ریاضی میگردد.
- دانشآموزان به جواب حاصل از نرمافزار، اعتماد بیشتری نسبت به جوابهای قلم- کاغذی دارند.
- کار در محیط نرمافزارهای ریاضیات پویا، قابلیتهایی مانند تجسم مسئله و درک و فهم و توانایی حل مسئله را در دانشآموزان افزایش میدهد.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش ریاضی، شماره 111، بهار 1392 منتشر شده است.