عکس رهبر جدید
۱۲ خرداد ۱۳۹۲ ۰۹:۴۲
تفاوت کاریکاتور و کارتون
در «رشد آموزش هنر»

براساس تعریف فرهنگ لغت آکسفورد از کلمه «کارتون» به‌عنوان فعل، تفاوت مختصری میان دو کلمه «کاریکاتور» و «کارتون» وجود دارد. فصل‌نامه رشد آموزش هنر یکی از مقالات خود را به تفاوت میان این دو اختصاص داده است.
سیدعلی معراجی مدرس هنر آموزش‌وپرورش استان گیلان، این مقاله را نوشته است.
در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «در ادبیات کلمه کاریکاتور به توضیحاتی که جنبه مسخره‌آمیز یا هجوآمیز دارد و شخص یا اشخاص مورد توصیف را به شکل اغراق‌آمیزی مجسم می‌کند، اطلاق می‌شود و سابقه این شیوه به یونانیان باستان می‌رسد. چارلز دیکنز از جمله نویسندگان بزرگی است که از «کاریکاتورهای ادبی» در آثار خود فراوان استفاده کرده است.»
در ادامه مقاله آمده است: «کاریکاتور از لحاظ جنبه‌های ظاهری خود تفاوت‌های بسیاری با سایر هنرهای تصویری و تجسمی دارد. همان‌طور که از اسم کارتون برمی‌آید و تجسماتی که در ذهن ما نسبت به آن شکل می‌گیرد، برای خلق کارتون می‌بایست از تصاویر به اصطلاح کاریکاتورگونه استفاده کرد. بر همین اساس کارتون به‌دنبال موضوعیتی عام‌تر و دنباله‌دار است و برخلاف کاریکاتور، هدفش رساندن سریع یک پیام کلی در قالب تصویر واحد با اختصار عناصر تصویری نیست.
کارتون، به جای یک تصویر به دنبال نشان دادن جوانبی بیشتر برای درک اثر توسط مخاطبانش است. هم‌چنین هدف، لذت بردن مخاطب از دیدن تصاویر به هم بافته شده در چند فریم است و کمتر به جنبه‌های تفکری قضیه یا اینکه حتماً مخاطبان را روی تک‌تک تصاویر متوقف کند توجه دارد و هدفش را در مجموعه تصاویر دنبال می‌کند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 33، بهار 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۴,۸۹۰
کد خبر : ۱,۱۶۹
ناشناس
۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
0

عکس اون دوتا جونور بالای سایت ضروریه ؟


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید