عکس رهبر جدید
مقاوم‌سازی مدارس در برابر زلزله
در «رشد جغرافیا»

ایران ششمین کشور دنیا از نظر لرزه‌خیزی به شمار می‌آید. از جمله مراکز مهم که در برابر زمین‌لرزه و پیامدهای آن بسیار حساس‌اند و از اهمیت زیادی برخوردارند مدارس و ساختمان‌های آن‌ها هستند. مقاوم‌سازی مدارس در برابر این پدیده طبیعی موضوع یکی از مقالات فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیاست.
دکتر سیاوش شایان، غلامرضا زارع و یعقوب حق‌پناه نویسندگان مقاله «لرزه‌خیزی ایران و مقاوم‌سازی مدارس» هستند. آن‌ها پس از ارائه اطلاعاتی درباره موقعیت زمین‌شناسی ایران، به اهمیت مدارس و ایمن‌سازی آن‌ها پرداخته‌اند.
در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «با توجه به وضعیت ساختمان‌های مدارس کشور و عدم رعایت مقررات از سوی سازندگان آن‌ها به نظر می‌رسد که زمین‌لرزه در این بخش آسیب‌های زیادی را وارد خواهد کرد. هدف از مقاوم‌سازی ساختمان‌های مدارس در ایران، این است که اعضای سازه‌ای و ملحقات غیرسازه‌ای به گونه‌ای تقویت شوند که در صورت وقوع زمین‌لرزه، آسیب‌های کمتری به این اجزا وارد شود.
در تقویت ساختمان‌های مدارس اغلب سه هدف عمده به شرح زیر وجود دارند: افزایش مقاومت ساختمان مدارس در برابر بارها و فشارهای جانبی، افزایش شکل‌پذیری ساختمان و افزایش مقاومت به همراه افزایش شکل‌پذیری ساختمان‌های مدارس.
ساختمان‌های موجود مدارس در ایران را می‌توان به دو گروه ساختمان‌های فرسوده و نوساز تقسیم کرد. در ساختمان‌های قدیمی به دلیل اینکه مصالح به کار رفته فرسوده‌اند، تقریباً می‌توان گفت که مقاوم‌سازی این نوع ساختمان خیلی مشکل است. با رعایت قوانین و استانداردهای علمی و فنی مربوط در این زمینه، وجود نظارت کافی از سوی دستگاه‌های مرتبط، به کار بردن مصالح مرغوب، اصلاح روش‌های ساخت و ساز، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیره می‌توان ساختمان‌های مدارس را در برابر زمین‌لرزه مقاوم ساخت، به این شرط که زمین‌لرزه و گسل‌های مناطق مختلف در کشور را بشناسیم. این کار زمانی عملی خواهد شد که قبل از ساخت و ساز به آن‌ها توجه کنیم. پس مکان‌گزینی مدارس امری بسیار مهم است. لذا مسئولان امر با اجرای قوانین و مقررات می‌توانند گام بلندی را در این زمینه بردارند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، شماره 102، بهار 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۸۲۶
کد خبر : ۱,۱۶۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید