علل بیانگیزگی نسبت به ورزش در «رشد آموزش تربیتبدنی»
سطح فعالیتبدنی در نوجوانی کاهش چشمگیری را نشان میدهد و آمارهای اخیر نشان میدهد که تنها 36 درصد از دانشآموزان پایههای 9 تا 12 مطابق دستورالعملهای توصیه شده برای فعالیت بدنی رفتار میکنند. فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی
در مقالهای به بررسی علل بیانگیزگی دانشآموزان دوره متوسطه برای مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس پرداخته است.
دکتر میرمحمد کاشف و دکتر میرحسن سیدعامری دانشیاران دانشگاه ارومیه و
محمد مازیاری دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی و دبیر تربیتبدنی نویسندگان این مقالهاند.
نویسندگان مقاله بعد از ارائه نکاتی پیرامون اهمیت مشارکت در فعالیتهای تربیتبدنی مدارس و تحقیقاتی درباره این موضوع چنین آوردهاند: «دانشآموزان با سطوح متفاوت مهارت، تجارب مختلفی در کلاس تربیتبدنی دارند. دانشآموزی که مهارت پایینتری دارد، غالباً در انجام
فعالیت در کلاس با مشکل مواجه میشود و تمرین کافی و مناسب را دریافت نمیکند. اگر دانشآموزان تجربه موفقیت داشته باشند، این موفقیت ممکن است به مشارکت دانشآموزان و ادامه فعالیت آنها بینجامد. موفقیت یا عدم موفقیت نیز میتوانند در درک و نگرش دانشآموزان نسبت
به موضوع تأثیر بگذارند.»
در ادامه مقاله به نقش معلمان ورزش اشاره شده است: «نقش معلمان و مربیان ورزش در تربیت اجتماعی و ورزشی افراد بر کسی پوشیده نیست. مربیان و معلمان ورزش میتوانند به کودکان و نوجوانان فعالیتهای جدید و نشاطانگیزی معرفی کنند و آنها را به یادگیری مهارتهای مربوط
به آن ورزش تشویق کنند.»
در ادامه میخوانیم: «میتوان با تنوعبخشیدن به رشتههای ورزشی مدارس، نظرسنجی از دانشآموزان برای آگاهی از رشتههای ورزشی مورد علاقهشان، دادن آزادی بیشتر به دانشآموزان در حد تواناییهایشان و عدم تحمیل خواستههای دبیر تربیتبدنی بهدانشآموزان، از بیانگیزگی
دانشآموزان کاست.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی، شماره46، بهار 1392 منتشر شده است.