در «رشد آموزش فنیوحرفهای»
انتقال آموزش را میتوان شاخص اصلی اثربخشی دورههای کارآموزی به حساب آورد. فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای در یکی از مقالات خود به موضوع انتقال آموختهها به محیط واقعی کار و زندگی پرداخته است.
دکتر احمد نویدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش نویسنده مقاله «انتقال آموختهها از محیط آموزش به محیط کار» است.
وی در بخشی از مقاله خود آورده است: «تعاریف موجود و چارچوبها مفهومی ارائه شده در ادبیات مربوط به انتقال یادگیری و انتقال کارآموزی اساساً متفاوت نیست. تنها تمایز این دو مفهوم این است که انتقال یادگیری بیشتر به دانش پایه و شایستگیهای عمومی معطوف است. در حالی
که انتقال کارآموزی بر قابلیتهای خاص برحسب استفاده آشکار یا ضمنی از دانش، مهارتها و نگرشها در دنیای کار تمرکز دارد.
با وجود این، هر دو اصطلاح به یادگیری کودکان و بزرگسالان مربوط است و در حوزه روانشناسی تربیتی قابل بحث و بررسی هستند.
در سالهای اخیر به کمک ادبیات جدیدی که از پژوهشهای انجام شده در محلهای کار در میان ملل صنعتی شده غرب به دست آمده، مسئله انتقال بهطور فزایندهای مورد توجه واقع شده است. در عین حال، مقدار واقعی تحقیق درباره راهبردهای تسهیل انتقال کارآموزی رسمی هنوز هم محدود
است.
ادبیات موجود و مطالعات قبلی مرتبط با عوامل تأثیرگذار بر انتقال یادگیری در سه دسته اصلی طبقهبندی میشوند:
الف) ویژگیهای کارآموز ب) طرح کارآموزی و ویژگیهای ارائه آموزش ج) ویژگیهای سازمانی یا محیط کار.»
نویسنده مقاله در ادامه به تشریح این موارد پرداخته است.
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش فنیوحرفهای، شماره 30، بهار 1392 منتشر شده است.