عکس رهبر جدید
۱۰ فروردین ۱۳۹۲ ۱۵:۵۴
اهمیت مهارت‌های زندگی
در «رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای»

ضرورت یاری افراد، جهت رشد بهتر مهارت‌های زندگی و معیشت خود، رفته‌رفته از اهداف مهم آموزش‌وپرورش تلقی می‌شود. فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای در مقاله‌ای به ضرورت و اهداف آموزش این مهارت‌ها پرداخته است.
نویسنده این مقاله اعظم فاضلی است. در بخشی از این مقاله درباره اهداف آموزش مهارت‌های زندگی آمده است: «به‌طور کلی هدف از مجموعه مهارت‌های زندگی، کمک به فرد جهت حرکت از ضعف‌های مهارتی به‌سوی توانمندی‌های مهارتی و قوی و سازنده است. مهارت‌های زندگی حوزه تصمیمات متعهدانه فرد را نیز در برمی‌گیرد. مسئولیت‌پذیری یا تعهد فردی یک مفهوم مثبتی است که طبق آن افراد نسبت به سلامت‌شان و اتخاذ تصمیم‌شان در مسائل زندگی خویش متعهد هستند. در واقع هدف نهایی مهارت‌های زندگی این است که افراد بتوانند با کفایت مسئولیت زندگی را پذیرفته و شایستگی خویش را به منصه ظهور رسانند. این شایستگی فردی شامل احساس کفایت و شایستگی سطح بالا، سلامت روانی، خودشکوفایی و پذیرش مسئولیت است.»
نویسنده مقاله، در ادامه به برخی مهارت‌هایی که در زمینه مهارت‌های زندگی باید آموزش داده شوند اشاره کرده است که عبارت‌اند از: توانایی تصمیم‌گیری، توانایی حل مسئله، توانایی تفکر خلاق، توانایی تفکر نقادانه، توانایی برقراری رابطه مؤثر، توانایی برقراری روابط بین‌فردی سازگارانه، توانایی آگاهی از خود، توانایی همدلی با دیگران، توانایی مقابله با هیجان‌ها و توانایی مقابله با تنش‌ها.
ادامه مقاله به تشریح و توضیح این توانایی‌ها و مهارت‌ها اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای، شماره 29، زمستان 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۱۶
کد خبر : ۱,۱۰۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید