عکس رهبر جدید
معلمان تربیت‌بدنی و الگوهای تدریس
مقاله‌ای از فصل‌نامه «رشد آموزش تربیت‌بدنی»

«معلمان تربیت‌بدنی و الگوهای تدریس» عنوان مقاله‌ای است که توسط دکتر جواد آزمون عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی و محمدباقر حسنلو کارشناس ارشد و دبیر تربیت‌‌بدنی شهرستان طارم تألیف شده و در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی چاپ شده است.
در ابتدای این مقاله آمده است: «هنر معلم در انتخاب الگوها و روش‌های تدریس نمایان می‌شود. شاید بتوان گفت به تعداد معلمان روش تدریس وجود دارد؛ چراکه روش‌های تدریس بیشتر شخصی هستند. هر معلمی به تجربه و گذشت زمان، شناخت نسبتاً کاملی از خود و ضعف‌ها و قوت‌هایش به‌دست می‌آورد و با تکیه بر خلاقیت، ابتکار و نوآوری شخصی خود روش تدریس مناسب را انتخاب می‌کند. اما الگوهای عام‌تری هم برای روش تدریس وجود دارند.»
این مقاله الگوهای تدریس را به دو دسته عمده تقسیم کرده است: الگوهای مکانیستی (ماشین‌انگارانه) و الگوهای ارگانیستی (زنده‌انگارانه).
در الگوی مکانیستی که الگویی بسیار قدیمی است، شاگرد به‌عنوان موجودی غیرفعال، تهی و انفعالی در نظر گرفته می‌شود و این الگو بیشتر «معلم‌مدار» نامیده می‌شود.
در الگوی ارگانیستی، توجه به شاگرد و توانایی‌های او از اهمیت خاصی برخوردار است و هدف آموزش‌وپرورش، بهبود و پرورش مداوم افراد در جهت به‌ظهور رساندن توانایی‌های بالقوه آنان است. این الگو را الگوی «شاگردمدار» نیز نامیده‌اند.
این مقاله در ادامه به ارائه چند الگوی تدریس مانند الگوی «جویس و همکارانش» پرداخته و در پایان نتیجه‌گیری کرده است که معلم اثربخش معلمی است که ضمن آشنایی با انواع روش‌های تدریس با بهره‌گیری از الگوهای گوناگون تدریس و باتوجه به موضوع درس، اهداف آموزشی، شرایط محیط و... الگوی مناسب را انتخاب کند و با تدریس مؤثر، موجبات حفظ پویایی و تکامل را در دانش‌آموزان به‌وجود آورد.
این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 45، زمستان 1391 چاپ شده است.

تعداد بازدید : ۱,۸۷۴
کد خبر : ۱,۰۷۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید