مقالهای از «رشد آموزش ریاضی»
فصلنامه رشد آموزش ریاضی در مقالهای به موضوع آموزش ریاضی در مدارس کشور سنگاپور پرداخته است.
این مقاله را سهیلا غلام آزاد از پژوهشکده برنامه درسی و نوآوریهای آموزشی ترجمه کرده است. در بخشی از مقاله آمده است: «در سال 1997، سه ابتکار مهم در نظام آموزشی سنگاپور شروع شد که عبارت بودند از: «آموزش ملی»، «فناوری اطلاعات» (IT) و «تفکر انتقادی
و خلاق». با تزریق این ابتکارات در همه موضوعات درسی در مدارس، تدریس ریاضی نسبت به قبل از 1997 تحت تغییرات مهمی قرار گرفت که به دنبال سه ابتکار فوق دیدگاه «مدارس متفکر، ملت یادگیرنده» توسط وزارت آموزشوپرورش در سال 1997 مطرح شد. این دیدگاه باعث ایجاد تحول در
نظام آموزشی، شامل تغییراتی در همه جنبههای آموزش شد. جدیدترین این تغییرات ابتکارِ «تدریس کمتر، یادگیری بیشتر» است که در سال 2003 در نظام آموزشی مطرح و به اجرا گذاشته شد.»
در بخش دیگر این مقاله میخوانیم: «در مدارس ابتدایی و متوسطه سنگاپور، ریاضی درسی اجباری است. ولی وسعت و عمق ریاضی که به دانشآموزان تدریس میشود بنا به تواناییهای آنها متغیر است. بهعبارت دیگر، برنامه درسی خلاصه شده در اینکه ریاضی برای همه اما ریاضی بیشتر
برای بعضیها. هدف عمده برنامه درسی مدرسهای، حل مسئله ریاضی است. همچنین یادگیری مفاهیم، فراگیری مهارتهای ریاضی، استفاده از مهارتهای تفکر و رهیافتهای حل مسئله مورد تأکید هستند.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش ریاضی، شماره 110، زمستان 1391
منتشر شده است.