عکس رهبر جدید
شیوه‌ای برای دیدنی کردن فکرها
در «رشد آموزش زمین‌شناسی»

یکی از راهکارهایی که می‌توان به دانش‌آموزان کمک کرد تا بین مطالب تازه با مدل‌های ذهنی‌شان ارتباط برقرار کنند، آشنا کردن آنان با شیوه‌های دیداری تبادل افکار و ایده‌هاست. فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی در مقاله‌ای به سازمان‌دهنده‌های ترسیمی یا دیداری و برخی کاربردهای آن‌ها در آموزش علوم زمین پرداخته است.

مسعود کیمیاگری، مدرس دانشگاه فرهنگیان اصفهان در ابتدای این مقاله و در اهمیت اینفوگرافیک‌ها آورده است: «اینفوگرافیک‌ها یا عناصر اطلاعاتی ترسیمی، شیوه‌ای برای ارائه اطلاعات یا دانش با استفاده از ابزارهای بصری هستند. بسیاری از شما از این نمادهای بصری برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنید. برای مثال نشانه‌های پرفشار هوا، برف و باران را می‌شناسید یا هنگامی که آدرس منزلتان را با ترسیم کروکی به یک دوست می‌دهید از نوعی اینفوگرافیک استفاده می‌کنید. این شیوه‌های ارتباطی حاوی مقدار زیادی اطلاعات هستند و به‌گونه‌ای اطلاعات را سازماندهی می‌کنند که دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است. این ابزارها گستره بزرگی، از نقشه‌ها تا ارائه تصویری اطلاعات در کنفرانس‌ها را در بر می‌گیرد. اما در قلمرو آموزش با شیوه‌های گوناگون آموزش تصویری می‌کوشیم تا آنجا که ممکن است ایده‌های صوری را مرئی کنیم. با دسته‌بندی و سازماندهی اطلاعات ارتباط بین ایده‌ها آشکارتر می‌شود، دانش تازه و مفهوم‌های قبلی به هم مرتبط می‌شوند و ساختارهای مناسبی برای نوشتن، تفکر و مباحثه، تجزیه و تحلیل، گزارش‌نویسی و درک و تفسیر ایده‌ها به‌وجود می‌آید. اگر روش‌های بصری را با نوشتار بیامیزیم دانش تازه معنادار می‌شود و یادآوری آن ساده‌تر خواهد شد.»
در بخش دیگر مقاله آمده است: «سازمان‌دهنده‌های دیداری، اینفوگرافیک‌هایی هستند که برای تبادل اطلاعات در حین آموزش به کار می‌روند. این شیوه‌های بصری برای نمایش طیف متنوعی از داده‌ها و نمایش ارتباط‌های بین آن‌ها به کار می‌روند. معلمان، به‌ویژه معلمان رشته‌های گوناگون علوم پایه برای واضح کردن مفاهیم پیچیده و نشان دادن ارتباط بین ایده‌ها یا مفهوم‌ها از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند.»
نویسنده در ادامه به انواع سازمان‌دهنده‌های دیواری و کاربردهای آموزشی آن‌ها پرداخته است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره 71، زمستان 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۷۲
کد خبر : ۱,۰۵۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید