عکس رهبر جدید
تأیید یکی از نظرات «ابوالوفای بوزجانی» در هندسه توسط دکتر احمد شرف‌الدین
دکتر احمد شرف‌الدین استاد دانشگاه، ضمن ارائه‌ی مقاله‌ای، با استدلال دقیق هندسی، نظر ابوالوفای بوزجانی را در ترسیم یک ساختمان هندسی تأیید کرد

در این مقاله که در فصل‌نامه‌ی رشد برهان (دوره‌ی آموزش متوسطه) به چاپ رسیده، آمده است: «ابوالوفا محمد‌بن محمد‌بن‌یحیی، از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان و منجمان ایرانی است.
بوزجانی سهم ارزشمندی در بسط مثلثات دارد. وی قضیه‌های مهمی در مثلثات کروی کشف کرده است. البته با کمال تأسف، بعضی آثار ارزندة او، هم‌چون حاشیه‌ای بر هندسه‌ی اقلیدس و حساب دیوفانتوس، و نیز زیج او به نام «زیج واضح» مفقود شده‌اند و تنها رساله‌هایی در هندسه، حساب و نجوم از او باقی مانده است.»
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «از جمله آثار علمی با ارزش بوزجانی، کتابی است در هندسه که نام آن «کتاب فی‌مایحتاج الیه الصّانع من اعمال الهندسه» یعنی کتاب درباره‌ی آن‌چه از اعمال هندسی مورد احتیاج صنعت‌گران است، می‌باشد. کتاب «اعمال هندسی» بوزجانی توسط استادان، زنده‌یاد دکتر ابوالقاسم قربانی و آقای محمد علی شیخان به فارسی با عنوان «بوزجانی‌نامه» تحریر شده است.
در باب اوّل کتاب «بوزجانی‌نامه» مسئله‌ای با عنوان تعیین مرکز یک قوس از دایره مطرح شده که دکتر احمد شرف‌الدین در مقاله‌ی خود ضمن ارائه‌ی راه‌حل آن، این نظر را تأیید کرده است.
راه‌حل کامل این مسئله در شماره پاییز 89 فصل‌نامه‌ی رشد برهان ریاضی دوره‌ی متوسطه چاپ شده است.

 


 

تعداد بازدید : ۱,۶۹۷
کد خبر : ۱۰۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید